بهداشت حرفه ای
بهداشت کامل در زندگی فردی و اجتماعی است و عمل به این توصیه های بهداشتی، ضامن سلامت فردی و اجتماعی اوست.

 

 

بیماری MS

ام اس چیست؟
[تصویر: multiple-sclerosis-s1-brain-spinal-cord-nerves.jpg]


ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:بیماری MS ,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
مسـتنـد تجــارت غــذا
(Food inc)
با دوبله فارسی



پخش شده از شبکه دوم سیما
زمان: 80 دقیقه

حضور در جشنواره ها:
برنده بهترین فیلم مستند در جشنواره گاتهم در سال 2009
برنده بهترین فیلم مستند در جشنواره انجمن منتقدان فیلم جنوب شرقی2009(SEFCA)
برنده بهترین فیلم مستند در جشنواره انجمن منتقدان فیلم ناحیه واشینگتن 2009(WAFCA)
نامزد بهترین فیلم مستند در جشنواره آکادمی اسکار

FOOD, INC از قویترین مستنداتی است که سیستم جدید غذایی آمریکا را مورد بررسی قرار می‌دهد. در این برنامه، به مافیایی بودن صنایع غذایی این کشور که دست چند کمپانی خاص است و همچنین روش‌های پرورش غیرطبیعی مرغ و گاو و گوشت پرداخته می‌شود، در این مستند نشان داده می‌شود که صاحبان ثروت و قدرت، حاضرند به هر بهانه ای سلامتی مردم را قربانی اهداف اقتصادی و  افزایش سود و سرمایه کمپانی‌ها‌ی خود کنند و میزان نفوذ بالایی که توسط این شرکت ها اعمال می‌شود، حتی دست سیستم دولتی را برای خنثی کردن اهداف شوم این جریان فاسد، بسته است ...

از دیگر موضوعاتی که در این برنامه مورد بررسی قرار می گیرد می‌توان به آسیب هایی که تهیه این نوع غذاها از جمله غذاهای آماده به انسان می زند، اشاره کرد. حقایقی تلخ و شوک دهنده در مورد آنچه می‌خوریم، چگونگی تولید آنها، اینکه چطور بودیم و کجا می‌رویم، ...

«مرغهایشان درشت تر، میوه هایشان زیباتر و هرگز فاسد نمی‌شوند اما در عوض باکتری خطرناک E.Coli وارد چرخه مواد غذایی آنها شده که سالانه 73000 آمریکایی را راهی بیمارستان می کند.»

از سال 1950 صنعت غذای فست فود رشد چشمگیری پیدا کرد. تنها چیزی که کمپانی های تولید کننده غذا به آن توجهی ندارند، سلامتی مردم و مزرعه داران و حیوانات و دامها می باشد و فقط هدف تولید ثروت بیشتر می‌باشد. در آمریکا نهضتی مردمی برای برگشت به غذاهای سنتی راه افتاده و هر سال نمایشگاه های بزرگی محصولات طبیعی را به مردم عرضه می کند. امید است که در ایران نیز برگشت مردم به غذاهای طبیعی و سنتی محقق شود.



دانلود فیلم مستند:
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[ 253 مگابايت (هر قسمت حدود 50 مگابایت)؛ 80 دقيقه؛ فرمت: real media _ rmvb ]

قســـمت اول:     
(مدیافایر)                  (پارسااسپیس)
قســـمت دوم:      (مدیافایر)                  (پارسااسپیس)
قسـمت سوم:      (مدیافایر)                  (پارسااسپیس)
قسمت چهارم:     (مدیافایر)                  (پارسااسپیس)
قســــمت پنجم:    (مدیافایر)                  (پارسااسپیس)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جهت اجرای فرمت rmvb میتوانید از این نرم افزار استفاده نمایید

* ابتدا همۀ فایل ها را در یک جا دانلود کرده و سپس اولین فایل را آنزیپ کنید تا نرم افزار winrar بطور خودکار بقیه فایل ها را شناخته و پس از آنزیپ کردن، یک فایل یک تکه را تحویل دهد. در صورتی که همۀ فایل ها دانلود نشده باشند، نرم افزار قادر به آنزیپ کردن فایل ها نمیباشد.

 

* جهت دانلود این فیلم با فرمت mp4 به حجم 375 مگابایت می توانید به این آدرس مراجعه نمایید.




تاریخ: یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:مسـتنـد تجــارت غــذا,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
مناظرۀ امام صادق (علیه السلام) با طبیب هندی

علم طب (قدیم) علمی آسمانی است

 

دانلود
(1.6 مگابایت، 4 صفحه، PDF)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
لينك كمكی: در صورتي كه لينك بالا در دسترس نيست: (كليك كنيد)

.

.

مفضل بن عمر جعفی به امام صادق علیه السلام نامه نوشت و به او اطلاع داد که گروه هایی از این مردم پدید آمده اند که ربوبیت خدا را انکار می کنند و در این مساله به مجادله می پردازند. مفضل از امام خواست که سخن این گروه ها را رد کند تا وی بتواند با آن ها محاجه کند. امام علیه السلام در پاسخ مفضل چنین نوشت:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ. اما بعد، خداوند ما و تو را به انجام طاعت خود موفق بدارد و …. …. …. ….
نامه تو به من رسيد و براى تو نامه‏اى مى‏نويسم كه در آن با بعضى از اهل اديان از منكران مباحثه كرده‏ام و آن چنين است:


پزشكى از هند پيش من آمد و با من در عقيده خود منازعه مى‏كرد و در گمراهى خود مجادله مى‏نمود. روزى او هليله‏اى را خورد مى‏كرد تا به دوايى كه به آن احتياج داشت مخلوط كند، اين سخن را كه همواره در آن با من منازعه مى‏كرد، بر زبان آورد و آن ادعاى او بود مبنى بر اينكه: «دنيا همواره بوده است و هميشه درختى روئيده و درختى افتاده است و كسى متولد شده و كسى مرده است»، او گمان مى‏كرد كه اعتقاد به خداوند يك ادعايى است كه دليلى ندارد و براى او ثابت نشده است و اين مطلبى است كه آخرى از اولى و كوچك از بزرگ اخذ كرده‏اند و همانا اشيائى كه جدا و يا با هم و آشكار و يا پنهان هستند، تنها با حواس پنجگانه شناخته مى‏شوند. پس به من خبر بده كه با چه چيزى به شناخت پروردگارت كه او را با قدرت و ربوبيت مى‏شناسى، استدلال مى‏كنى؟ در حالى كه همه چيز با همان حواس پنجگانه شناخته مى‏شود .........

امام صادق عليه السّلام به آن طبيب فرمود:

به من اطمينان بده كه اگر براى تو از همين هليله كه در دست توست و از همين طب كه فن تو و فن پدران و نياكان توست و از دواهايى كه مشابه آن است، دليل آوردم، تو حق را مى‏پذيرى و انصاف مى‏دهى؟

گفت: به تو اطمينان مى‏دهم.

گفتم: آيا مردم را زمانى گذشته است كه طب و منافع آن را مانند همين هليله و امثال آن نمى‏شناختند؟

گفت: آرى.

گفتم: پس از كجا به آن راه پيدا كردند؟

گفت: با تجربه و مقايسه.

گفتم: پس چگونه به اين فكر افتادند كه تجربه كنند و از كجا فهميدند كه اين كار به مصلحت بدنهاى آنهاست در حالى كه جز ضرر در آن نمى‏ديدند؟ چگونه آن را شناختند و چيزى را فهميدند كه حواس ظاهرى به آن هدايت نمى‏كرد؟

گفت: با تجربه.

گفتم: به من خبر بده از بنيانگذار علم طب و تعريف‏كننده اين گياهان دارويى كه در شرق و غرب عالم پراكنده است مگر چنان نيست كه به ناچار مرد حكيمى از اين شهرها اين علم را وضع كرده است؟

گفت: به ناچار چنين است و مرد حكيمى آن را وضع كرده و دانشمندان ديگر را بر آن گرد آورده و آنها در آن نظر كرده‏اند و با عقول خود راجع به آن انديشيده‏اند.

گفتم: مثل اينكه انصاف را رعايت كردى و به اطمينانى كه داده بودى عمل نمودى. اكنون بگو كه اين حكيم چگونه اين مطلب را فهميد؟ فرض كنيم كه او دواهايى را كه در مملكت خود او بود شناخت مانند زعفران كه در بلاد فارس به عمل مى‏آيد آيا تمام گياهان زمين را جستجو كرد و درخت به درخت آنها را چشيد تا اينكه همه آن بر او معلوم شد؟
آيا عقل تو به تو اين اجازه را مى‏دهد كه بگويى حكيمانى همه بلاد فارس و گياهان آن را درخت به درخت بررسى كردند و با حواس خود آنها را شناختند و به آن درختى كه در آن يكى از تركيبات اين دواها وجود داشت دست يافتند با اينكه حواس آن‏ها آن را درك نمى‏كرد؟
فرض كنيم كه آن حكيم پس از جستجوى بسيار و بررسى در همه بلاد فارس، اين درخت را شناخت، پس چگونه دانست كه آن درخت خاصيت دوايى پيدا نمى‏كند مگر اينكه به آن هليله از بلاد هند و مصطكى از روم و مشك از تبت و دارچين از چين و بيضه بيدستر از ترك و افيون از مصر و حبر از يمن و بورق از ارمنستان و غير اينها از تركيبات داروئى كه گياهانى گوناگونى هستند، مخلوط شود؟ چون تأثير آن در صورتى است كه اينها يك جا جمع شوند و به تنهايى آن منفعت را ندارند. او چگونه به محل روييدن اين گياهان داروئى كه اقسام گوناگونى دارند و در شهرهاى مختلف قرار دارند پى برد و اين در حالى است كه برخى از آنها به صورت ريشه و برخى به صورت برگ و برخى بصورت فشرده و برخى به صورت مايع و برخى به صورت صمغ و برخى به صورت روغن و برخى به صورت فشار دادن و برخى به صورت طبخ كردن است و برخى به صورتى است كه فشار داده مى‏شود ولى طبخ نمى‏شود و اين هر كدام با لغت خاصى است و بعضى از آنها جز با تركيب با بعضى ديگر حالت دوا پيدا نمى‏كند و برخى از آنها اعضاء بدن درندگان و حيوانات خشكى و درياست.
در همين حال، مردم اين شهرها با يك ديگر دشمنى و اختلاف‏ دارند و با زبانهاى گوناگونى صحبت مى‏كنند و در حال جنگ هستند و همديگر را مى‏كشند و اسير مى‏كنند. آيا به نظر تو اين حكيم تمام اين شهرها را گشته و تمام زبانها را مى‏دانست و در همه جا گردش كرده و اين گياهان را در شرق و غرب با امنيت و سلامت بررسى نموده و هرگز بيمار نشده و نترسيده و همواره زنده بوده و مرگ به سراغ او نيامده و هميشه هدايت يافته و گمراه نشده و خسته نشده تا زمان و محل رشد آنها را دانسته با اينكه آنها صفات و رنگها و نامهاى گوناگونى دارند، سپس او هر كدام را به صفت خود شناخته و هر درختى را با رويش و برگ و ميوه و بو و طعم آن مشخص كرده است.
آيا اين حكيم چاره‏اى جز اين داشته كه تمام درختان دنيا و سبزيها و ريشه‏هاى آن را درخت به درخت و برگ به برگ و جزء به جزء بررسى كند؟
فرض كنيم كه آن درختى را كه مى‏خواسته پيدا كرده، پس چگونه حواس ظاهرى او را راهنمايى كرده كه اين درخت صلاحيت داروئى دارد و درخت گوناگون است بعضى از آن شيرين و بعضى تلخ و بعضى ترش و بعضى شور است. اگر بگويى كه آن حكيم در اين شهرها از اين و آن مى‏پرسد، او چگونه در باره چيزى كه آن را مشاهده نكرده و با حواس خود درنيافته مى‏پرسد و اساسا او چگونه از اين درخت مى‏پرسد در حالى كه او زبان آنها را نمى‏داند و به زبانهاى ديگر چيزهاى بسيارى است.
فرض كنيم كه او چنين كرد، او سودها و زيانها و چگونگى تسكين‏ دادن و تحريك و سردى و گرمى و تلخى و تندى و نرمى و شدت آن را چگونه مى‏شناسد اگر بگويى از راه گمان مى‏شناسد، اين درست نيست چون اينها با طبايع و حواس درك نمى‏شوند و اگر بگويى با تجربه و خوردن آنها مى‏شناسد، او بايد در اولين دفعه‏اى كه اين دواها را مى‏خورد، مى‏مرد چون به آنها جهالت داشت و سود و زيان آنها را نمى‏دانست و بيشتر آنها سمّ قاتل است و اگر بگويى كه او در تمام شهرها گشته و در ميان هر ملتى زندگى كرده و زبان آنها را ياد گرفته و دواهاى آنها را با كشتن اولى و دومى تجربه كرده، در چنين حالتى او بايد جماعت بسيارى را بكشد تا يك دارو را بشناسد و مردم اين شهرها كه كسانى از آنها را كشته است خود را فداى او نمى‏كنند و نمى‏گذارند كه در ميان آنها زندگى كند.
فرض كنيم كه او همه اينها را بررسى كرد، ولى بيشتر آنها سمّ قاتل است اگر زياد بدهد مى‏كشد و اگر كم بدهد اثر نمى‏كند. فرض كنيم كه او همه اين كارها را كرد و در مشرق و مغرب زمين سير نمود و عمر او هم آنقدر طولانى شد كه درخت به درخت و شهر به شهر بررسى نمود، او چگونه چيزهاى ديگر مانند پرندگان و درندگان و حيوانات دريا را تجربه كرد. حال كه اين حكيم به گمان تو تمام گياهان دارويى را تجربه كرد و همه را جمع آورى نموده است ولى برخى از آنها حالت دارويى پيدا نمى‏كند مگر اينكه به اعضاء بدن حيوانى مخلوط شود، آيا او تمام پرندگان و درندگان دنيا را يك يك به دست آورده و آنها را كشته و تجربه كرده است همان گونه كه به گمان تو تمام گياهان را تجربه كرده است؟ اگر چنين بوده پس چگونه حيوانات باقى ماندند و نسل آنها از بين نرفت و آنها مانند درخت نيستند كه اگر يكى را ببرى ديگرى جاى آن را بگيرد.
فرض كنيم كه تمام پرندگان را به دست آورد، او با حيوانات دريايى چه مى‏كند او بايد دريا به دريا و حيوان به حيوان بگردد تا به آن احاطه پيدا كند همان گونه كه به فرض به تمام گياهان احاطه پيدا كرده است. اگر هر چيزى را قبول نكنى حتما اين را قبول دارى كه حيوانات دريايى همگى زير آب هستند آيا عقل و حواس به تو اين اجازه را مى‏دهد كه گمان كنى كه همه اينها را با بررسى و تجربه مى‏توان درك كرد؟

طبيب هندى گفت: همه راهها را به روى من بستى، اكنون نمى‏دانم چه جوابى بدهم؟

پس گفتم: بزودى براى تو برهان ديگرى مى‏آورم كه مطلب بيشتر از آنچه گفتم روشن‏تر شود.
آيا نمى‏دانى كه اين دواها كه شامل گياهان و اعضاى بدن پرندگان و درندگان مى‏شود، حالت دارويى پيدا نمى‏كنند مگر پس از آنكه با يك ديگر تركيب شوند؟

گفت: آرى چنين است.

گفتم: به من خبر بده كه حواس اين حكيم چگونه مقدار آن را كه چند مثقال و چند قيراط است، درك كرده؟ تو دانشمندترين مردم در اين موضوع هستى چون كار تو طب است و تو گاهى در يك دارو از يك قلم چهار صد مثقال و از قلم ديگر سه يا چهار مثقال و قيراط يا كمتر و بيشتر وارد مى‏كنى تا به اندازه معلومى دوا به دست مى‏آيد كه اگر آن را به كسى كه اسهال دارد بدهى اسهال دارد او بند شود و اگر همان را به كسى بدهى كه قولنج دارد شكم او باز مى‏شود. چگونه حواس او دريافت كه آنچه را كه براى سردرد مى‏دهد به پاها نمى‏رسد در حالى كه پايين رفتن دارو آسانتر از بالا رفتن است و آنچه براى درد پا مى‏خورد به سر نمى‏رسد در حالى كه آن نزديك است و همين طور تمام دواهائى كه براى عضوهاى مخصوص خورده مى‏شود در حالى كه همه اينها به معده مى‏رسد و از آنجا پخش مى‏گردد، چگونه آن بالا مى‏رود و پايين نمى‏آيد حواس چگونه اينها را درك كرد و فهميد كه آنچه براى گوش است به چشم فايده ندارد و آنچه براى چشم است درد گوش را ساكت نمى‏كند و همين طور تمام اعضاى بدن كه دواى هر عضوى به همان عضو مى‏رسد. عقلها و حسّها چگونه اينها را فهميد در حالى كه حس در داخل بدن و عروق و گوشت و بالاى پوست راه ندارد نه با شنيدن و نه با ديدن يا بوييدن يا چشيدن و يا لمس كردن، آنها را درك نمى‏كند.

طبيب هندى گفت: از آنچه مى‏دانستم به من سخن گفتى، جز اينكه ما مى‏گوييم: حكيمى كه اين دواها و تركيبات آنها را وضع كرده وقتى به كسى دوايى مى‏داد و او مى‏مرد، شكم او را مى‏شكافت وعروق او را بررسى مى‏كرد و مجارى دوا را مى‏ديد و آن جاهايى را كه دوا به آنها رسيده بود تحقيق مى‏كرد.

گفتم: به من خبر بده كه آيا تو نمى‏دانى كه وقتى دوايى در عروق قرار گرفت با خون مخلوط مى‏شود و با آن يكى مى‏گردد؟

گفت: آرى.

گفتم: آيا تو نمى‏دانى كه وقتى انسان مى‏ميرد، خون او سرد و منعقد مى‏شود؟

گفت: آرى.

گفتم: پس اين حكيم چگونه دوايى را كه به مريض داده بعد از آنكه مخلوط شد و رنگى جز رنگ خون پيدا نكرد، مى‏شناسد؟

گفت: مرا به جاى سختى بردى و تا به حال چنين حالتى پيدا نكرده بودم چيزهايى گفتى كه نمى‏توانم آنها را رد كنم ... ... ... ...

 

منابع:


[ طب النبى و طب الصادق -روش تندرستى در اسلام، ص: 94 - 103]
[بحارالانوار ج3 ص 181 - 184]
[سید ابن طاووس در کتاب «کشف المحجة لثمرة المهجه» (ص 9) و «فرج المهموم» (ص 11) به این رساله (اهلیلجه) استناد و از آن نقل کرده است]




ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

 

معرفی طب اسلامی

سخنران: استاد حسین خیراندیش
(رئیس موسسه تحقیقات حجامت ایران)



دانشگاه تهران، پردیس علوم، تالار شهید دهشور 86/1/26
کارگاه طب اسلامی و گیاهان دارویی

.
دانلود صوت:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

قـــسمت اول
[ 7.4 مگابايت؛ 50 دقيقه]: (كليك كنيد)
قـــسمت دوم [ 7.6 مگابايت؛ 51 دقيقه]: (كليك كنيد)
قسمت سـوم [ 8.5 مگابايت؛ 57 دقيقه]: (كليك كنيد)
قسمت چهارم [ 8.7 مگابايت؛ 58 دقيقه]: (كليك كنيد)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
لينك كمكی: در صورتی كه لينك های بالا در دسترس نيستند: (كليك كنيد)


* * * * * * * * * * *

در قسمت اول، به سیر تاریخی طب اسلامی از تولد تا مرگ آن اشاره می شود ... هر چند، مطالب مهمی در این قسمت گفته میشود اما به هر حال شاید چون مقدمه بحث هست ، در جاهایی نسبت به قسمت های دوم،سوم و چهارم از جذابیت کمتری برخوردار باشد ...
در قسمت دوم، وارد به چگونگی براندازی طب اسلامی می شود و انتقادهایی رو از طب مدرن بیان می کند.
در قسمت سوم، به معرفی سیستم طب اسلامی می پردازد که از چه قسمت هایی تشکیل شده.
در قسمت چهارم، به نکات تکمیلی و کاربردی و مباحث جذاب پرداخته می شود ...



تکمیلی:

همین سخنرانی بصورت تصویری با فرمت (RM-Real Media)

قسمت اول: 81 مگابایت:       (مديافاير)                      (فورشرد)

قسمت دوم: 87 مگابایت:      (مديافاير)                     (فورشرد)

قسمت سوم: 97 مگابایت:    (مديافاير)                     (فورشرد)

قسمت چهارم: 99 مگابایت:  (مديافاير)                     (فورشرد)


.

جهت اجرای فرمت rm میتوانید از این نرم افزار استفاده نمایید



تاریخ: یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:سخنران: استاد حسین خیراندیش,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

 

جزوه‌ی طب سنتی – اسلامی
کاری از گروه طب سنتی کانون فرهنگی رهپویان وصال شیراز
1

.
----------------------------------------------------------------
برای دانلود کلیک کنید:

دانلود
نسخه word
430 کیلوبایت


دانلود
نسخه PDF
1 مگابایت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
لينك كمكی:
در صورتی كه لينك های بالا در دسترس نيستند: (كليك كنيد)


.

این جزوه شامل احادیث و مطالب فراوانی از جمله موارد زیر می‌باشد:
.
غذاهای زنده و غذاهای آبدار چند روایت درباره خورده سبزی و میوه
آداب خوردن میوه در اسلام داستان های طبی از معصومین (علیهم السلام)
شرح قسمتی از معالجات معصومین چند دستور طبی
حفظ سلامتی بدن آداب غذا خوردن
دستوراتی در باره خواب و آسایش آداب حمام رفتن
طبابت روحی طب سوزنی
طرز تهیه چای سنتی انواع چای های سنتی ایران
انواع مزاجها، علت سوء مزاج ها و درمان آن ها پرسشهای بی پاسخ طب مدرن
قواعد طبخ غذا ظروف غذا
حجامت و اقدامات قبل از حجامت فصد
زالو انداختن كاربرد و خواص آن جداول مزاج انواع خوراکی به همراه مُصلح آنها
مضرات چاى (میوه جهنم) دسیسه های استعمار در مقابل طب اسلامی



تاریخ: یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:جزوه‌ی طب سنتی – اسلامی,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

 

جزوه‌ی طب قرآنی
برگرفته از سخنرانی ها و مکتوبات استاد جمشید خدادادی

استاد جمشید خدادادی

این جزوه ابتدا بر اساس سلسله جلسات آموزش طب قرآنی (استاد جمشید خدادادی) تهیه شد و سپس با استفاده از تالیفات جناب استاد خدادادی («15 روز تا سلامتی» و «ارمغان تندرستی») تصحیح و تکمیل شد و به همراه جزوه‌ی «اسرار خوراکی‌ها» که قسمتی از کتاب «15 روز تا سلامتی» است در یک بسته در اختیار شما قرار می‌گیرد ....


488 کیلوبایت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
لينك كمكی: در صورتی كه لينك بالا در دسترس نيست: (كليك كنيد)


*
دانلود سخنرانی های استاد خدادادی از سایت طب قرآنی: (کلیک کنید)
.
عناوین کلی جزوه‌ی «طب قرآنی» عناوین کلی جزوه‌ی «اسرار خوراکی ها»
غذاهای ممنوعه
غــذای انســــان (پروتئـين
هــا، قــندها، چربــی ها،   ويتامين‎ها)
پنج غذای ميکروب
غذاهای مفيد و مضر برای برخی از اندام بدن
عناصر اربعه و طبايع و مزاج‌ها
نشانه‌های غلبه صفرا و سودا و بلغم و دم
غذاهايی که مزاج را تغيير می‌دهند
کدام غذاها برای کدام مزاج مفيدند
کدام غذاها برای کدام مزاج مضرند
چرا بيمار می‌شويم
برخی از غذاها و خوراکی‌های مضر
طرزتهیۀ برخی از غذاها و خوراکی‌های مفيد(ترشی‌ها، سس‌ها، نوشابه‌ها، شربت‌ها، دم کردنی‌ها، دسر و ...)
ظروف غذا
تاثير روانی رنگ ها
درمان بيماری ها
چای های سنتی
...
طریقه‌ی آماده نمودن بذر ها
طرز تهیه شیر بادام
طرز تهیه مرباجات خام
مــــــــزاج خوراکی ها (لبــــنیات، حـــبوبات و غلات،
مغز های گیاهی، ریشه ها، سیزیجات، توت ها و بذرهای ملین، صیفی جات، مرکبات، میوه جات، گوشت ها، ادویه جات)
برنامه‌ی رژیم پاک سازی 15 روزه
طرز تهیه‌ی انواع غذاهای رژیمی و نوشیدنی ها
پاک سازی جسم و روح به روش طبیعی
روش پیشگیری از بیماری ها
...









ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

رسول گرامی اسلام(ص) : الحجامة دواءُ لکلِّ داء  : حجامت دوای تمام دردهاست

 

            حجامت , آموزش حجامت , زالو درمانی

تعریف حجامت :

در واقع اعمال یک استرس فوری به سیستم ساکن دفاع عمومی بدن است تا آن را برعلیه تمام عوامل درونی و بیرونی هوشیار و فعال نماید. بیشترین کاربرد حجامت در بعد پیشگیری است و با مکانیسم‌های مختلفی از جمله تنظیم سیستم ایمنی، تنظیم ترکیبات شیمیایی و هورمونی خون و تنظیم سیستم اعصاب خودکار بدن از ابتلا به انواع بیماری‌ها پیشگیری می‌کند .علاوه بر این حجامت کاربردهای درمانی نیز دارد به نحوی که در درمان برخی بیماری‌ها مانند  سردردهای عصبی و میگرنی ، چربی ، قند و اوره خون ،سنگ‌های کلیوی و کیسه صفرا , پرخوری , بثورات پوستی , ویتیلیگو یا برص , آسم , جنون و بیماری های روانی , بی اشتهایی کودکان , ورم کلیه , افزایش عقل , میگرن , رشد اطفال , زردی اطفال موثر است. و هیچ عملی از اعمال تخلیه (فصد خون , تنقیه , مسهل , قی , تعریق و غیره)به اندازه حجامت قداست ندارند و از نظر علمی وقتی شما تک تک روش های تخلیه را به طور جداگانه بررسی کنید می بینید که حجامت خود به تنهایی مجموعه ای از همه ی این اعمال است که در قالب یک تیغ و لیوان ساچمه داری خلاصه شده است.و در کل حجامت باعث تخلیه خون , تصفیه و پاکسازی خون , تعدیل انرژی در سراسر بدن , تنظیم عمل هورمونی در بدن , خاصیت ضد سرطانی حجامت (در صورت تداوم ) تقویت سیستم دفاع ایمنی بدن , تنظیم و تحریک اعصاب مختلف بدن, انحراف دهنده مسیر خون از اندام پر ارزش به سمت اندام کم ارزش تر , تسریع عمل گردش خون , جلوگیری از خستگی قلب , رفع اسپاسم عضلانی و درد , جلوگیری از سکته از طریق تولید مواد رقیق کننده خون , ایجاد محیط مناسب برای رشد گلبول ها و افزایش عمر آنها , پاکسازی و اصلاح کار نزله ها , متوازن سازی اخلاط اربعه در بدن و... در آخر حجامت یعنی افزایش طول عمر و بالاخره حجامت یعنی اکسیر جوانی .

نحوه انجام عمل حجامت تر: در این روش پس از اینکه  موضع حجامت را ضد عفونی کردید ،ابتدا موضع عمل حجامت را با روغن زیتون , روغن مالی نمایید و کمی مالش دهید تا سرخ شود و با استفاده از یک لیوان یکبار مصرف (یا شیشه ای)  مخصوص حجامت و با دستکاه مکش ، عمل بادکشی را انجام داده می شود . خلا ایجاد شده در لیوان باعث تجمع مواد سبک خون مویرگی در موضع حجامت می‌شود .سپس  لیوان را از موضع جدا نموده و با یک تیغ پیستوری استیل چند خراش سطحی به عمق نیم تا یک میلیمتر(کم تر هم می توان زد) به صورت مایل ایجاد شود. سپس دوباره لیوان را گذاشته و عمل مکش را انجام داده می شود. این عمل سه تا پنج بار انجام می‌شود و در مجموع حداکثر 50 تا 70 سی سی خون از بدن شخص خارج می‌شود البته بدن در مدت زمان بسیار کوتاهی قادر به بازسازی این مقدار خون است . در این روش فضولات سطحی بدن تخلیه و خون نیک باقی می ماند و خون ناصالح بدین وسیله و به طور انتخابی از بدن دفع خواهد شد . (ملاک , انجام صحیح عمل حجامت می باشد نه خون زیاد آمدن)

حجامت و اسلام :

در قرآن مستقیما سخنی از حجامت نیامده است ولیکن در روایات احادیث بیشماری (بیش از 600 حدیث) راجع به مستحب بودن این فریضه الهی نقل شده است که خود مقاله مفصلی را می طلبد که در آینده در نشریه به چاپ خواهد رسید ولیکن در این مقاله صرفا به ذکر چند حدیث پسنده می کنیم:

امام صادق (ع): حجامت ,نوره و سعوط از داروهای پیامبران شمرده شده.(بحارج62ص119) –  امام صادق به نقل از پدران خود میفرماید:امیرالمومنین (ع) فرمود:بدرستیکه حجامت بدن را صحت می بخشد و موجب افزایش عقل می شود (بحار  ج62ص114) -  امام رضا می فرماید :رسول خدا (ص) فرمود:اگر در چیزی شفا وجود داشته باشد پس در تیغ حجام است یا شربتی ار عسل (بحار ج62ص127)- رسول اکرم در حدیث شب معراج می فرماید: وقتی به آسمان هفتم صعود داده شدم هیچ ملکی از ملائک بر من گذر نکردند مگر اینکه گفتند ای محمد حجامت کن و امتت را به حجامت کردن و خوردن سیاه دانه و قسط امر بفرما .(بحار ج18ص326) –  اما صادق در حدیثی دیگر می فرماید :حجامت عقل را افزایش می دهد و موجب افزایش قدرت حافظه می گردد (بحار ج 62ص126) -  به نقل از رسول خدا (ص) آمده است: بهترین عید , عید حجامت است که چشم را جلا می بخشد و بیماری را می زداید (بحار ج62ص116) 

 آیا خون ورید(اهدا شده) با خون حجامت تفاوتی دارد؟

در طرحی پژوهشی که در بیمارستان لقمان حکیم تهران انجام شد، فاکتورهای بیوشیمی موجود در خون وریدی(خون اهدا شده) را با خون حجامت، همزمان مقایسه گردید که تفاوت‌های فاحشی مشاهده شد. طوری که فقط میزان کلسترول خون حجامت، 5/2 برابر بیشتر از خون ورید بود، بنابراین برای کاهش میزان کلسترول خون، انجام حجامت بسیار مفید است. همزمان سم موجود در خون حجامت را با سم خون وریدی مقایسه شد که کشف شد سم موجود در خون حجامت 23 برابر سم خون وریدی بود که با توجه به فراوانی مسمومیت‌های غذایی، شیمیایی، آلرژیک و تنفسی که بر اثر پراکندگی سرب و آلاینده‌های دیگر در محیط‌های صنعتی و عمومی و شهرهای بزرگ وجود دارد، حجامت برای مقابله با این تهدیدات جانی کافی است. و در کتاب شناخت طبایع جلد 2 آمده است : مثلا اگر اسید اوریک در خون کسی5/8 باشد در خون حجامت او 5/9 است یا اینکه هما توکریت در خون کسی که 45 است در خون حجامت او 80 است.

سنین مجاز حجامت و دفعات در سال:

حجامت را می شود از 4 ماهگی تا 60 سالگی براحتی انجام داد البته در سنین بیشتر از 60 سالگی هم در صورت توانایی می توان انجام داد . بر حسب روایات برای دفعات حجامت در سال بهترین قاعده برای تمام سنین عمر حتی کودکی و کهنسالی ماهی یکبار است یعنی سالی 12 بار . اما بر حسب قانون (سن – روز) که در کتاب طب الرضا آورده شده است و آنرا از 20 سالگی به بعد مثال زده است به این صورت می باشد : مثلا فرد 20 ساله هر 20 روز یک بار یا فرد 30 ساله هر 30 روز یک بار یا فرد 35 ساله هر 35 روز یکبار و... و بر این اساس می شود سالی 6 تا 18 بار بر حسب سن های مختلف حجامت کرد. و از نظر دکتر سید علی ابوالحبیب , کودکان دبستانی و زیر دبستانی در فصول بهار و پاییز مجموعا 2 الی 4 نوبت این عمل را انجام دهند و در سنین راهنمایی فصلی 1 الی 2 بار انجام دهند و در سنین دبیرستان هر دو ماه یکبار انجام دهند و در صورت توان جسمی بالا و مزاج دموی 7 الی 8 بار در سال می توانند انجام دهند. البته در صورت نیاز و تجویز طبیب یا حکیم می تواند تعداد دفعات به گون ای دیگر باشد مثلا بعضی بیماران ممکن است در دوره ای هفته ای یکبار و گاها روزی یکبار حجامت را انجام دهند. 

آیا حجامت برای اطفال و نوجوانان نیز قابل توصیه‌است‌؟..بلی. آثار و نتایج و فواید حجامت در نوزادان و اطفال و نوجوانان فراوان است كه به برخی از آنان اشاره می‌شود............................................................................................................
1 ـ افزایش قد و وزن و جهش رشد اطفال 2 ـ افزایش اشتها 3 ـ افزایش مقاومت اطفال نسبت به بیماری‌ها و كاهش سرماخودگی‌ها و بیماری‌های عفونی پس از حجامت 4- اختلالات رفتاری و ناهنجاری‌های عصبی كودكان......................................
بیش از 43 نوع بیماری اختصاصی در اطفال با حجامت قابل درمان است و نیز حجامت تاثیر ویژه‌ای در شادابی پوست و مو و افزایش هوش و حافظه‌اطفال و نوجوانان دارد .

توصیه‌های قبل از حجامت:

بهتر است با شکم خالی حجامت انجام نشود . بنابراین یک ساعت قبل از حجامت (ترجیحا شربت عسل ) یا آب انار یا ماءالشعیر لیمویی ,آب ترنج یا بالنگ , تریاق اکبر(در زمستان), سکنجبین عنصلی(در تابستان)میل نمایید. مصرف سیگار در روزی که قصد حجامت دارید ممنوع است. تا 12 ساعت قبل از حجامت مقاربت جنسی انجام نشود. قبل از حجامت حتما عینک را از چشم بردارید.

توصیه‌های بعد از حجامت : تا 24 ساعت پس از حجامت از مصرف سیگار بپرهیزید. تا 12 ساعت پس از حجامت از خوردن ترشی ، لبنیات ، ماهی و تخم مرغ وغذاهای شور بپرهیزید. تا 24 ساعت پس از حجامت از انجام کارهای سنگین و نیز مقاربت جنسی اجتناب کنید. برای جبران ضعف احتمالی ، توصیه می‌شود بعد از حجامت یک لیوان شربت عسل یا ماءالشعیر لیمویی و یا یک عدد انار , شکر سرخ ,کاسنی و سرکه, میل کنید. ریختن گلاب روی شانه ها و مالیدن روغن خیری یا شب بو یا زیتون به موضع حجامت نیز توصیه می شود.جهت جلوگیری از عفونت زخم ،حداقل تا12 ساعت پس از حجامت استحمام نکنید. صبح روز پس ازحجامت می‌توان استحمام کرد ،اما موضع حجامت را فقط با آب خالی (بدون استفاده از لیف و صابون ) بشویید(البته دوش یا غسل 3 الی 4 ساعت بعد از حجامت مشکلی ندارد).  

در چه افرادی نباید حجامت انجام شود : زنان باردار تا پایان ماه چهارم نباید حجامت نمایند(و بعد از آن بهتر است به صورت خوابیده حجامت کنند). افراد دچار مشکلات انعقادی مثل کمبود پلاکت و بیماران هموفیلی و افرادی که ضعف بسیار مفرط دارند وکم خونی بسیار شدید دارند ممنوع است (البته با درمان نزد طبیب حاذق و آگاه به طب سنتی بعد از یک دوره درمانی ان شاء الله آنان نیز می توانند حجامت را با تجویز طبیب انجام دهند) وحجامت زنان در طول دوره پریود و ایام قاعدگی بویژه اواخر این دوره ممنوع است.

بهترین اوقات انجام عمل حجامت: بر طبق روایات و نظر حکما و اطبا بین روزهای هفتم تا دوازدهم و روز پانزدهم , هفدهم ,نوزدهم, وبیست و یکم ماه قمری مفید است.و ساعات اولیه طلوع آفتاب و غروب آفتاب بهترین وقت برای حجامت است. و در فصل بهار نتیجه انجام عمل حجامت بدلیل هیجان خون در بدن بهتر از هر فصل دیگری است ولی در فصول دیگر هم انجام این عمل مفید و موثر است.حجامت کردن در ماه اردیبهشت و نیز اوایل تیر ماه(معادل هفتم یا چهاردهم حریزان) بسیار توصیه شده است . و در دی ماه هر سال از انجام حجامت پیشگیرانه حتی الامکان پرهیز نمایید . بهترین روزها ی هفته برای حجامت دوشنبه و پنجشنبه می باشد و در روزهای جمعه و چهارشنبه خودداری کنید (بویژه ظهر جمعه) لیکن بطور کلی در مورد حجامت کردن به نقل از روایات متعدد ائمه معصومین قاعده بر این است که هر گاه بیمار نیاز به حجامت کردن, در هر وقت و هر ساعتی (حتی ظهر جمعه) پیدا کرد با خواندن آیت الکرسی و دادن صدقه این کار را انجام دهد .و اگر چنانچه انجام حجامت در چنین روزی ضروری نبود از انجام حجامت در این وقت صرف نظر نماید.

  استقبال پزشکان  از حجامت: هم اکنون 1600 پزشک عمومی و متخصص آموزش دیده با پروانه‌ی حجامت که توسط وزارت بهداشت تأیید شده است، در سراسر کشور فعالیت می کنند که اگر هر کدام حداقل روزانه 10 نفر را حجامت کنند، در سال بیش از 4 میلیون نفر را حجامت می‌کنند و در کشور 1,604,000,000عمل حجامت در سال انجام می شود. جالب این که بسیاری از بیماران و مراجعه کنندگان قبل از حجامت، در بالاترین سطوح تخصصی ویزیت شده‌اند و نتیجه نگرفته اند و سپس به حجامت روی آورده اند. فقط تعداد پزشکانی که حجامت شدند و در مؤسسه تحقیقات حجامت پرونده دارند 5 هزار نفر هستند. به علاوه پزشکان بسیاری هم اهل حجامت شدن هستند که تشکیل پرونده نداده‌اند.

"حجامت" در دیگر کشورها چه جایگاهی دارد؟

 پس از این که جرقه‌ ی کارهای علمی حجامت و احیای آن  در ایران در سال 1364 زده شد، اولین کشوری که به شکل علمی این موضوع را دنبال کرد، کشور آمریکا بود و پزشکان زیادی در این خصوص به فعالیت پرداختند که ثمره ی آن تأ لیفات ارزشمندی درباره‌ی حجامت است. دکتر" ایلکی چرالی" در آمریکا یک جلد و دکتر "یوهان آبله" در آلمان دو جلد (حجامت گرم و خشک و حجامت تر) کتاب وزین در این باره نوشته‌اند. در سوریه کتابی با عنوان "دواءالعجیب" کشف قرن بیستم، با امضای 33 متخصص طب کلاسیک به رشته‌ی تحریر در آمده و سرشناس ترین چهره علمی و پزشکی اتریش به نام (آشنردروین) از طرفداران سرسخت حجامت می باشد و پروفسور یوکاسالونن می گوید: حجامت تنها راه پیشگیری و علاج سکته های قلبی و مغزی می باشد و در کشورهای دیگری نیز کتاب‌های خوب و مقالات پرمحتوایی نوشته شده که برخی از آنها در مؤسسه‌ی تحقیقات حجامت ایران در حال ترجمه است.بزرگترین و مجهزترین و پرسابقه ترین کلینیک پژوهشی دنیا در عصر حاضر پیرامون حجامت , واقع در نیویورک و در ایالات متحده آمریکا می باشد. و امروز مبحث حجامت در برخی از دانشگاههای پزشکی آمریکا, انگلیس , آلمان و چین به طور کلاسیک تدریس می شود و حجامت در بیش از 50 کشور جهان از جمله آمریکا , شوروی , کانادا , نروژ , فنلاند , ژاپن , هند  و...پذیرفته شده ودر حال انجام و پژوهش می باشد.  در بسیاری از کشورها شیوع حجامت شتاب گرفته است. در دانشگاه "الازهر" مصر کارهای علمی خوبی انجام شده و در چین به شکل سیستماتیک این روش درمانی اجرا می‌شود. در بیمارستان‌های چین یک بخش درمان طب سوزنی ، یک بخش درمان از طریق حجامت، یک بخش داروهای گیاهی و یک بخش طب کلاسیک است.و موسسه تحقیقات حجامت ایران به ریاست استاد گرانقدر دکتر حسین خیراندیش , با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی دو کشور ایران و ارمنستان و وزارت جهاد سازندگی تا کنون مقالات و کتب فراوانی را در زمینه های مختلف حجامت به جامعه پزشکی عرضه نموده است.

دعای حجامت:

قبل از حجامت نیکوست صدقه دادن , خواندن آیت الکرسی  ,  وضو گرفتن  ,  ذکر صلوات و همچنین خواندن دعای زیر :

بسم الله الرحمن الرحیم اعوذ بالله الکریمِ فی حجامتی منَ العَینِ فی الدّم و مِن کلِّ سوءِ و الاَعلالِ و الاَسقامِ و الاَوجاعِ و الاَمراضِ و اَسئَلُکَ العافیةِ و المُعافات و الشفاءِ مِن کلِّ داء (به نام خداوند بخشاینده مهربان پناه می برم به خداوند کریم در حجامتی که انجام می دهم از انحراف در خون و از تمام بدیها و علتها و سختی ها و دردها وبیماری ها و از تو عافیت  و اسباب عافیت و شفای تمام بیماری ها را طلب می کنم)

 منابع :            

  کتاب شناخت طبایع 2  ,  ص191-124   ,  تالیف دکتر سید علی ابوالحبیب

  مقاله حجامت و کاربرد آن  :  نوشته استاد دکتر خیراندیش , رئیس موسسه تحقیقات حجامت ایران

 

دانلود سخنرانی دکتر سیادتی با موضوع  تفاوت حجامت و اهدای خون 1

دانلود سخنرانی دکتر سیادتی با موضوع  تفاوت حجامت و اهدای خون 2

دانلود سخنرانی استاد حسین خیراندیش با موضوع حجامت از دیدگاه اسلام 1

دانلود سخنرانی استاد حسین خیراندیش با موضوع حجامت از دیدگاه اسلام 2

دانلود جزوه کاربرد حجامت , تالیف استاد خیراندیش

 

دانلود مصاحبه با دکتر عزیز خانی درباره حجامت اطفال 1

مشاهده آموزش بادکش کردن کمر

مصاحبه با دکتر خیر اندیش پیرامون کاربرد حجامت

مقاله ای پیرامون حجامت

حجامت اطفال 2 (دکتر عزیز خانی)

قسـمت اول [3.9 مگابایت، 42 دقیقه] :    (پیکوفایل)    (مدیافایر)    (فورشرد)

قسمت دوم [3.9 مگابایت، 42 دقیقه] :    (پیکوفایل)    (مدیافایر)    (فورشرد)




ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

دانلود صوت و فیلم: استاد حسين خيرانديش

دانلود سلسله جلسات طب سنتی در شبكه تلويزيونی قرآن

كارشناس برنامه:
استاد حسين خيرانديش

برنامۀ وقت بيداری

 


دانلود سلسله جلسات استاد حسين خيرانديش در شبكه قرآن


جلسه اول (۱۳/۷/۹۰):

دانلود صوت (45 دقيقه؛ 6.7 مگابايت):    (پيكو فايل)   (مديافاير)

دانلود فيلم (65 مگابايت؛ wmv):           (مديافـايـر)

عناوين بحث:

اخلاط اربعه - فشار خون گرم و سرد و درمان آن - زمينۀ پيدايش و درمان آرتريت روماتوئيد - شب ادراري - رفلاكس معده - ارده شيره - ممنوعيت خوردن ماهي با ماست - وقت خوردن شام - بي اشتهايي كودكان - جوش صورت


جلسه دوم(۲۰/۷/۹۰):

دانلود صوت (22 دقيقه؛ 3.3 مگابايت):    (پيكو فايل)   (مديافاير)

دانلود فيلم (37 مگابايت؛ wmv):           (مـديافـايـر)

عناوين بحث:
غلظت خون - سنگ صفرا - لكنت زبان - خوردن سركه در ناشتا - توصيه هاي تغذيه اي - درمان توده هاي چربي زير پوستي و ...


جلسه سوم(۲۷/۷/۹۰):

دانلود صوت (37 دقيقه؛ 5.5 مگابايت):    (پيكو فايل)   (مديافاير)

دانلود فيلم (47 مگابايت؛ wmv):           (مديافـايـر)

عناوين بحث:

تدابير فصل پاييز - جوشاندة نعناء - پيشگيري و درمان سرماخوردگي و آبرزيش بيني - گرفتگي بيني - بيماري صرع و درمان آن - ترك سيكار - درمان دفع پروتوئين از كليه - تقويت شير مادر - توصيه هايي به بيماران ام اسي - روماتيسم - از بين بردن بوي سير دهان - نمك دريا - لكه هاي پوستي و آنزيم هاي كبدي - نوشيدني نشاط آور - بخور اوكاليپتوس و ...


جلسه چهارم(۴/۸/۹۰):

دانلود صوت (۴۰ دقيقه؛ ۶ مگابايت):    (پيكو فايل)   (مديافاير)

دانلود فيلم (۴۶ مگابايت؛ wmv):           (مديافـايـر)

عناوين بحث:

حالت عصبي و بي قراري كودكان - سرماخوردگي - توضيحاتي در مورد حمام سنتي - كمبود پلاكت و گلبول هاي سفيد در خون - كاربردهاي نعناء و پونۀ كوهي - مِنيـر (سرگيجه هاي دوره اي) - دردهاي سياتيكي - بي اشتهايي و بدغذايي بچه ها - گلودرد - تعريق - تفاوت ماساژ و بادكش - سرماخوردگي پيشرفته


جلسه پنجم(۱۱/۸/۹۰):

دانلود صوت (۴۸ دقيقه؛ ۷ مگابايت):    (پيكو فايل)   (مديافاير)

دانلود فيلم (۶۶ مگابايت؛ wmv):         (مديافـايـر)

عناوين بحث:

توضيحاتي پيرامون سردي و تشخيص آن - لكنت زبان ناشي از شوك - اگزماي سوداوي و صفراوي - بيش فعالي بچه ها - درمان چاقي - دارويي براي كاهش اشتها - درمان چرك زير ناخن - درمان عفونت - رفع سردي استخوان - هپاتيت ب - پايين بودن آنزيم كبدي - بند آمدن خونريزي - كهير - سردرد گرم و سرد - مزاج منطقه اي - تقويت شير مادر - ريزش موي زنان - خارش بدن - شربت آب سيب - كم خوني - درمان نازكي استخوان - مزاج انواع سيب و ...

 


جلسه ششم(۱۸/۸/۹۰):

دانلود صوت (۴۹ دقيقه؛ ۷.۳ مگابايت):    (پيكو فايل)   (مديافاير)

دانلود فيلم (۶۱ مگابايت؛ wmv):           (مديافـايـر)

عناوين بحث:

اهميت اصلاح روغن خوراكي - روغن كنجد و اهميت آن - درمان لوزۀ سوم - درمان لخته شدن خون پشت قرنيۀ چشم - چاقي و لاغري ناشي از غلبۀ سردي و گرمي - كبد چرب - سرفۀ خشك - نكاتي در مورد ترشي ها - رژيم غذايي عمومي براي تناسب اندام - علت بررسي داروهاي حرام در طب سنتي - ويژگي آبگوشت و آش ها - از بين بردن نفخ آش - نكاتي در مورد روغن كنجد و ...


جلسه هفتم(۲۵/۸/۹۰):

دانلود صوت (۳۶ دقيقه؛ ۵.۵ مگابايت):    (پيكو فايل)   (مديافاير)

دانلود فيلم (۴۳ مگابايت؛ wmv):           (مديافـايـر)

عناوين بحث:

درمان نفخ - ناراحتی كليه - درد زانو - كم پشت شدن موهای چرب - رفلاكس معده - تنگی نفس - لكه های پوستی قهوه ای - توضيحاتی در مورد درمان سوختگی ها و زخم ها - فوايد و كاربردهای گياه شاخ بزی (آلوئه ورا) - تنگی ريه - كيست تخمدان - لكه هاي پوستی - زگيل - ميخچه - خشكي صورت - جوش 


جلسه هشتم(۲/۹/۹۰):

دانلود صوت (۳۸ دقيقه؛ ۵.۷ مگابايت):    (پيكو فايل)   (مديافاير)

دانلود فيلم (۵۲ مگابايت؛ wmv):           (مديافاير)

عناوين بحث:

ميخچه - سوزش معده - يبوست - خونريزی لثه - وزوز گوش - برخي مضرات موبايل - ترشی معده و فراموشی - دانه هاي قرمز روي پوست - چاغی و لاغری - چاقی و لاغری با رژيم انگور - جلوگيری از لاغری نامتناسب در خانم ها و آقايان - اگزما - سوسيس و كالباس - خواص فراورده های شتر - روغن كوهان شتر - آرتريت روماتوئيد - صرع گرم و صرع سرد - ورم پهلو - شب ادراری - افزايش حافظه و ...   


 جلسه نهم(۹/۹/۹۰):

دانلود صوت (۳۴ دقيقه؛ ۵.۲ مگابايت):    (پيكو فايل)   (مديافاير)

دانلود فيلم (۳۹ مگابايت؛ wmv):           (مديافاير)

عناوين بحث:

اثر مراسم نوحه براي اهل بيت عليهم السلام بر روان - گل مژه - ميخچه كف دست و انگشتان - رفع چين و چروك صورت با رژيم انگور - انواع ريزش مو در مردان و زنان - كمردرد و پادرد - پوسيدگی دندان - خونريزی وعفونت لثه - تقويت بن دندان - كم كاری تيروئيد - تنبلی چشم - تقويت تمركز - تقويت بن استخوان - يبوست نوزادان - لكه های سفيد در كنار لب - انواع سردردها از ديدگاه طب سنتی  و درمان آن


 جلسه دهم(۱۶/۹/۹۰):    (دكتر حسن اكبري)

دانلود صوت (۳۱ دقيقه؛ ۴.۶ مگابايت):    (پيكو فايل)   (مديافاير)

دانلود فيلم (۳۵ مگابايت؛ wmv):           (مدیافایر)

عناوين بحث:

توضیحاتی در مورد اخلاط اربعه - سیاهی دور چشم - جوش و درمان آن - سرماخوردگی - سرفه - خال - تشنگی زیاد - تیك عصبی


 جلسه يازدهم(۲۳/۹/۹۰):    (دكتر حسن اكبري)

دانلود صوت (۲۹ دقيقه؛ ۴.۲ مگابايت):    (پيكو فايل)   (مديافاير)

دانلود فيلم (۴۲ مگابايت؛ wmv):           (مديافاير)

عناوين بحث:

دردهای استخوانی و مفصلی - تشنج - شوره سر - یبوست و اگزما در دوران بارداری- ضرر نوشیدن چای و روغن نباتی - كم كاری تیروئید - عوارض ناتوانی سلولی - پف كردن بدن بعد از خواب - چای گل گاوزبان و ...


 جلسه دوازدهم(۳۰/۹/۹۰):    (دكتر حسن اكبري)

دانلود صوت (۲۶ دقيقه؛ ۳.۸ مگابايت):    (پيكو فايل)   (مديافاير)

دانلود فيلم (۳۰ مگابايت؛ wmv):           (مديافاير)

عناوين بحث:

نقش تغذيه در سلامتي - تيك عصبي - ميزان طبيعي خوردن آب - نوشيدني ها - خارش - ديسك كمر - هلال سفيد ناخن - لك و پيس - درد پاشنۀ پا


جلسه سيزدهم(۷/۱۰/۹۰):

دانلود صوت (۴۲ دقيقه؛ ۶.۳ مگابايت):    (پيكو فايل)   (مديافاير)

دانلود فيلم (۵۰ مگابايت؛ wmv):           (مديافاير)

عناوين بحث:
شكستگی ها - كاهش ديد - كمر درد - حساسيت و خارش - پوسيدگی دندان - خلط پشت حلق (ريزش سينوسی) - سفيد كنندۀ دندان - قوز قرنيه - كم خونی - آرتروز - ويتيليگو (پيسی - برص) - چای و دمنوش های سنتی - رودۀ تحريك پذير - رفلكس معده - گرفتگی شريان گردن - وزوز گوش - تشنج - نفخ شكم - ورم معده - عرق كردن سر - يبوست شديد - سينوزيت - ميگرن سرد (خانم ها) ريزش موی دختران - تنگی نفس - خارش پاشنه پا - ترك پاشنه پا - وسواس - افسردگی - لكه بر روي پوست - تنگی كانال نخاع - هليكوباكتر - لكه های سفيد روی انگشتان - كاهش سياهی دور چشم - آب مرواريد - سرطان كبد - زردی - چربی و حجم دور شكم - اگزمای پوستی (سوداوی - صفراوی) - ترميم پوست انگشتان  


جلسه چهاردهم(۱۴/۱۰/۹۰):

دانلود صوت (۴۳ دقيقه؛ ۶.۴ مگابايت):    (پيكو فايل)   (مدیافایر)

دانلود فيلم (۷۵ مگابايت؛ wmv):          (مدیافایر)

عناوين بحث:
التهاب و عفونت لثه - سرطان مغز استخوان و خون - پلاکت - خارش شدید کف دست و تعریق آن - گودی و سیاهی چشم - چربی اضافه دور شکم - تری گلیسیرید (چربی سرد) - غده چربی - سینوزیت - ریختن سکه ای مو - توضیحاتی در مورد حجامت و زمان مناسب انجام آن - گل نرگس - درمان اوره خون - حمله اضطراب - استفاده از آهن در غذا و جایگزین آن - جوش های چرکی - دفع سنگ کیسه صفرا - بد خوابی و افکار آزاردهنده - آلرژی به بوی گل ها - تیک عصبی - کاهش وزن - فرم دهی صورت - خشکی پوست - گرفتگی و انسداد رگ های قلب - مشکل قرنیه چشم - شب کوری - سردرد گرم - سر بر زمین کوبیدن اطفال - درد و سوزش زبان - از دست دادن حس بویایی - لکه های قهوه ای روی پوست - صاف شدن و گرم شدن صدا - لکنت زبان - مشکل اعصاب - افزایش توجه و تمرکز اطفال - صرع - گرفتگی بینی - شستشوی گوش - تلخی زبان
.

جلسه پانزدهم(۲۱/۱۰/۹۰):

دانلود صوت (۴۷ دقيقه؛ ۷ مگابايت):    (پيكو فايل)   (مديافاير)

دانلود فيلم (۶۲ مگابايت؛ wmv):           (مديافاير)

عناوين بحث:
کندن غیر ارادی موها (غلبه سودا در پوست) - کک و مک - درشت بودن منافذ پوست - درمان زگیل و خال گوشتی - عفونت گوشه چشم - درمان خروپف - نفخ روده - بلند  شدن قد - سردرد میگرنی گرم و سرد - لکنت زبان - لاغری - جوش - زردی نوزاد - ام اس - قوانین گرمی و سردی غذاها - طرز تهیه چیپس گرم - آلزایمر - اگزما - گرفتگی شدید بینی و لوزه سوم بزرگ - رفع غلبه سودا - بی خوابی ناشی از فکر و خیال - لکه های قهوه ای روی پوست خانم ها - گرفتن رگ پا - بیش فعالی - تنظیم فشار خون - ریزش موی سر


جلسه شانزدهم(۲۸/۱۰/۹۰):

دانلود صوت (۶۲ دقيقه؛ ۹ مگابايت):    (پيكو فايل)   (مديافاير)

دانلود فيلم (۵۲ مگابايت؛ wmv):        (مدیافایر)

عناوين بحث:
فشار خون و چربی خون - کم کاری تیروئید - سرگیجه سرد - تپش قلب - خواب سنگین - بدخوابی - ازدست دادن حس بویایی - انسدا عروق - زالو درمانی - حساسیت (آلرژی) به گیاهان - آبریزش بینی - پلاکت - دندان قروچه - حساسیت - صدادادن غضروف ها - بی حسی دست و پا ناشی از ضعیف شدن عصب - هپاتیت - پیشگیری از سرطان - داغی و سوزش کف پا - ترک کف پا - ریزش قطعه ای مو - سوزش سرانگشتان - آلرژی شدید بینی و کیپ شدن بینی - واریس پا - سرطان کبد - چاقی و لاغری صورت - آرتروز گردن و کتف - کیست - لکنت زبان ناشی از ترس - خواب زیاد - شل بودن عضلات شکم - عدم کنترل ادرار - لزوم بستن کمر - شوره مژه - حواسپرتی - خارش و تیرگی کشاله ران - از بین بردن اثر سوختگی های قدیمی - کم کاری تیروئید و کم خونی - آفتاب سوختگی - دیستونی (نوعی اختلالات مغزی) - جای جوش در صورت - بیداری و بی قراری کودک  در بین خواب - چربی مو و تری گلیسیرید - بوی بد دهان - به حرف آمدن کودکان - بی قراری کودکان - ضعف کودکان - دفع موهای زائد صورت - دفع سنگ کلیه - تبخال - احساس سردی در استخوان - درد معده - دفع انگل - احساس صدای شرشر آب در گوش - ترشح پشت حلق - رشد موی محاسن و سر - کبد چرب - اوتیسم ضعیف


جلسه هفدهم(۵/۱۱/۹۰):    (دكتر حسن اكبري)

دانلود صوت (۴۶ دقيقه؛ ۷ مگابايت):    (پيكو فايل)    (مدیافایر)

دانلود فيلم (۵۲ مگابايت؛ wmv):         (مدیافایر)

عناوين بحث:
نظر رهبری بر روي واژۀ طب اسلامی ــ ايران‍ی - ريشۀ مشترك بيماری ها - بحث پيرامون روغن ها - جوش های كيستی - درمان سرفه بعد از سرماخوردگی و سينوزيت - اختلال رفتاری (كندن مو) - فشار خون - مشكل در حس چشايی - لوزۀ سوم - مشكلات شنوايي بعد از عمل گوش - غلبۀ بلغم - افزايش حافظه و زخم اثنی عشر - ناآرامی و پرخاش كودكان - تيك عصبی - زخم معده - زردی - سنگ كليه

توجه: اين جلسه به علت عدم آنتن دهي مناسب محل ضبط، دچار مشكلاتي مي باشد.


پايان


اين برنامه در قالبی جديد در شبكه تلويزيونی قرآن و در همان زمان قبلی در برنامه صبح و اميد ادامه پيدا كرد كه ميتوانيد از لينك زير به آن برنامه دسترسی داشته باشيد:

http://shiateb.blogfa.com/post-131.aspx

 




تاریخ: یک شنبه 28 اسفند 1390برچسب:دانلود صوت و فیلم: استاد حسين خيرانديش,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

دانلود صوت و فیلم:

 

دانلود سلسله جلسات طب سنتی در شبكه تلويزيونی قرآن

برنامه:
صـبح و امـيد

با حضور:
دكتر سيد علی ابوالحبيب
و ديگر اساتيد

(ساعت پخش برنامه: چهار شنبه ها ساعت ۷:۲۰ صبح - شبكه تلويزيوني قرآن)

 

+ لينك مرتبط: دانلود سلسله جلسات طب سنتي شبكه قرآن (برنامه وقت بيداري - با حضور استاد خيرانديش و دكتر اكبري) 


دانلود مباحث طب سنتی برنامه صبح و اميد

 

 

جلسات مقدماتی
با حضور دكتر حسن اكبري

 


جلسه اول مقدماتي (۱۲/۱۱/۹۰):    (دكتر حسن اكبري)

دانلود صوت (۲۶ دقيقه؛ ۳.۹ مگابايت):    (پيكو فايل)         (مدیافایر)

دانلود فيلم (۳۲ مگابايت؛ wmv):           (مدیافایر)

عناوين بحث:
علت بیمار شدن از دیدگاه سلولی - اهمیت روغن حیوانی - گوشت قرمز - طب اسلامی و فرق آن با طب سنتی - لزوم توجه به گنجینه های طبی اسلام - تغذیه اشتباه، اولین دلیل بیماری


جلسه دوم مقدماتي (۱۹/۱۱/۹۰):    (دكتر حسن اكبري)

دانلود صوت (۲۵ دقيقه؛ ۳.۷ مگابايت):    (پيكو فايل)      (مدیافایر)

دانلود فيلم (۲۹ مگابايت؛ wmv):           (مدیافایر)

موضوع: كبد چرب

عناوين بحث:
دليل ايجاد كبد چرب از ديدگاه سلولی - روغن های نباتی - روش مصرف روغن زيتون - روغن های حيوانی - گوش گاو - نقش ترك چای سياه و سبز در درمان كبد چرب - فست فود - طريقه مصرف لبنيات

 

 

جلسات اصلی
با حضور دكتر ابوالحبیب


جلسه اول (۲۶/۱۱/۹۰):    (دكتر سيد علي ابوالحبيب)

دانلود صوت (۳۴ دقيقه؛ ۵.۱۱ مگابايت):    (پيكو فايل)      (مدیافایر)

دانلود فيلم (۴۵ مگابايت؛ wmv):           (مدیافایر)

موضوع: روماتيسم

عناوين بحث:
انواع روماتيسم (روماتيسم گرم و سرد)- نحوه انتخاب ميزان گرمی ها و سردی ها در امر تغذيه - نحوه تشخيص سردی و گرمی بدن - نحوه تغذيه برای روماتيسمی ها - توضيحاتی در مورد مصرف ماست و نان گندم - دو تجويز ماليدنی برای روماتيسمی های سرد

 


جلسه دوم(۳/۱۲/۹۰):    (دكتر سيد علي ابوالحبيب)

دانلود صوت (۴۰ دقيقه؛ ۵.۹ مگابايت):    (پيكو فايل)         (مديافاير)

دانلود فيلم (۵۱ مگابايت؛ wmv):           (مديافاير)

موضوع: آرتـروز

عناوين بحث:
رابطه گروه های خونی با طبع مادرزادی و اكتسابی - انواع آرتروز (گرم و سرد) - روش تشخيص نوع آرتروز - اختلاط طبع - تشخيص گرم مزاجی و سرد مزاجی - تشخيص تری و خشكی - تغذيه مفيد برای بيماران آرتروزی - روش درمان آرتروز - گزگز كردن قسمتی از بدن

 


جلسه سوم (۱۰/۱۲/۹۰):    (دكتر سيد علي ابوالحبيب)

دانلود صوت (۳۳ دقيقه؛ ۵ مگابايت):       (پيكو فايل)         (مديافاير)

دانلود فيلم (۴۰ مگابايت؛ wmv):           (پارسااسپيس)

موضوع: كبد چرب (۱)

عناوين بحث:
.... 


جلسه چهارم (۱۷/۱۲/۹۰):    (دكتر سيد علي ابوالحبيب)

دانلود صوت (۳۴ دقيقه؛ ۵.۱۲ مگابايت):       (پيكو فايل)         (مديافاير)

دانلود فيلم (۴۶ مگابايت؛ wmv):           (پارسااسپيس)

موضوع:

عناوين بحث:
.... 

 


جلسه پنجم(۲۴/۱۲/۹۰):    (دكتر سيد علي ابوالحبيب)

دانلود صوت (۳۶ دقيقه؛ ۵.۵ مگابايت):       (پيكو فايل)              (مديافاير)

دانلود فيلم (۵۱ مگابايت؛ wmv):               (پارسااسپيس)       (پرشين گيگ)

موضوع: ديــابــت

عناوين بحث:
.... 

 


جلسه بعدي: بعد از تعطيلات نورورزي

موضوع: پرش و پاسخ از موضوعات جلسات قبل

 




ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

 

لیست چای های سنتی ایرانی

   

1. چای گل گاو زبان و سنبل الطیب : گل گاوزبان (4 قاشق مرباخوری) به اضافه سنبل الطیب (یک قاشق مرباخوری) و یک عدد لیمو عمانی دریک قوری (دو لیوان آب سرد) و مقداری نبات.

خواص: طبیعت گرم و خشک- آرام بخش اعصاب- خواب آور- ضد سردردهای عصبی- دردهای کلیوی- ضد سودا و صفرا .

سنبل الطیب:طبیعت گرم و خشک- ضد قولنج و اسپاسم- ضد تشنج و صرع- تقویت قوه باء.

2. چای به لیمو و زیرفون: به لیمو یک قاشق مرباخوری به اضافه زیرفون (یک قاشق غذاخوری) دریک قوری(دو لیوان آب سرد) و مقداری نبات.

خواص :طبیعت گرم و خشک- ضد سرماخوردگی- ضد ناراحتی های عصبی- ضدتشنج- ضد نقرس- ضد سیاتیک- ضد غلظت خون- ضد رماتیسم- خواب آور- ضد میگرن- آرام بخش- ضد طپش قلب- ضد سردرد- تقویت معده- ضد آسم- پایین آورنده فشار خون- ضد اسهال- شستشو دهنده کلیه.

3. چای بادرنجبویه و زیرفون: بادرنجبویه(یک قاشق مرباخوری)به اضافه زیرفون(یک قاشق غذاخوری) دریک قوری(دو لیوان آب سرد) و مقداری نبات. 

خواص: طبیعت خیلی گرم- دربعضی مزاجها بالابرنده قوی فشارخون- ضد نزله- مقوی قلب و اعصاب- خونساز- تقویت کننده سلولهای مغزی- فوق العاده آرامبخش است- مقوی مغز- ضد صدای گوش- خواب آور- نشاط آور- ضد بیماری های کلیه- ضد خوابهای وحشتناک- ضد بوی دهان.

4. چای بابونه:(یک قاشق غذاخوری)در یک قوری(دو لیوان آب سرد)و مقداری نبات.

خواص: طبیعت معتدل و دیم آن گرم و خشک است- آرام بخش اعصاب معده،روده و تقویت آنها- ضد تب- ضد انگل- ضد یبوست- مقوی اعصاب و مغز- اشتهاآور- ضد بلغم و صفرا- شستشو دهنده بسیارقوی کلیه ها.

5. چای به لیمو:(یک قاشق غذاخوری)دریک قوری(دو لیوان آب سرد) و مقداری نبات.

خواص : طبیعت گرم- خواب آور شب- آرام بخش- ضد میگرن- ضد سردرد- ضدطپش قلب- تقویت حافظه- ضد نفخ- تقویت معده- ضد آسم .

6. چای دارچین: (یک قلم آسیاب شده)در یک قوری(دو لیوان آب سرد) و مقداری نبات.

خواص: طبیعت گرم و خشک- محرک اعصاب- شستشو دهنده کلیه- تقویت کننده رشد قدی- دفع رطوبتِ اخلاط بلغمی- مفرح- تقویت قوه باء- درمان پا دردهای رطوبتی- اشتهاآور- ضد دلهره- ضد بوی بد دهان- تقویت کبد و معده (تاثیر آن تا 15 سال در بدن میماند.)

7. چای زنجبیل: (یک قاشق مرباخوری کوبیده) در یک قوری(دو لیوان آب سرد) و مقداری نبات.

خواص: طبیعت گرم و خشک- بالابرنده فوری فشار خون- ضد ضعف اعصاب- تقویت حافظه- تنظیم ادرار- ضد رطوبت مزاج- ضد بلغم و صفرا- خون ساز- ضد درد مفاصل- تقویت قوه باء- مقوی جهازهاضمه- ضد سم غذایی- مقوی معده- مسکن- مقوی قوای رئیسه بدن.

8. چای میوه نسترن: (15 عدد میوۀ تازه- یا 10عدد میوه خشک) دریک قوری( دو لیوان آب سرد) و مقداری نبات.

خواص: طبیعت معتدل و خشک- پایین آورنده فشارخون- ضد قند خون- ضد ورم و درد کلیه- شستشو دهنده کلیه- سرشار از ویتامین ث- ضد سرماخوردگی- مقوی معده- ضداسهال.

9. چای زیرفون : (یک قاشق غذاخوری) دریک قوری(دو لیوان آب سرد) و مقداری نبات.

خواص: طبیعت گرم- مصرف زیاد پایین آورنده فشارخون- ضد ناراحتیهای عصبی و تشنجها- ضد میگرنهای مزمن- ضد بیخوابی- ضد سردرد- بیماریهای ریوی- زکام- ضدغلظت خون- ضد استفراغ- ضد رماتیسم- آرتروز- نقرس- سیاتیک.(برای خانمهای باردار ممنوع است .)

10. چای آویشن: (یک قاشق غذاخوری) در یک قوری(دو لیوان آب سرد) و مقداری نبات.

خواص: طبیعت معتدل- بالا برنده فشارخون- تقویت اعصاب- رفع کولیتهای مزمن- شستشو دهنده کلیه- ضد صفرا- ضد دلهره و اضطراب- تقویت بدن- زکام- آسم- سیاه سرفه- مقوی معده- ضد درد رماتیسمی و استخوانی و کمر- ضد سنگ کیسه صفرا .

11. چای اکلیل کوهی: (یک قاشق غذاخوری) در یک قوری(2 لیوان آب سرد) و مقداری نبات.

خواص: طبیعت گرم- گیاه معجزه گر- مقوی اعصاب- شستشو دهنده کلیه- ضد صفرا- ضد دلهره و اضطراب- تقویت بدن- زکام- آسم- سیاه سرفه- مقوی معده- ضد درد رماتیسمی و استخوانی و کمر- ضد سنگ کیسه صفرا.   

12. چای گزنه :(یک قاشق غذاخوری) دریک قوری(2 لیوان آب سرد) و مقداری نبات

خواص:طبیعت گرم وخشک- ضد قند- ضدغلظت خون- ضد چربی- ضد صفرا و سنگ کیسه صفرا- ضد سرطان- ضد امراض کلیه- شستشو دهنده کلیه- ضد خونریزی- زیادکننده شیرمادر- رفع خستگی- ضد ریزش مو. 

13. چای اسطوخدوس: (یک قاشق غذاخوری) دریک قوری(دو لیوان آب سرد) و مقداری نبات

خواص: طبیعت گرم و خشک- آرام بخش اعصاب- تقویت کننده سلولهای مغز-                 ضد میگرن- ضد زکام و آسم و برونشیت- مسکن- درمان رماتیسم- شستشو دهنده کلیه- ضد اگزما- کاربرد در اکثر بیماریها دارد.

14. چای مرزنجوش: (یک قاشق غذاخوری) دریک قوری(دو لیوان آب سرد) و مقداری نبات.

خواص: طبیعت گرم- آرام بخش اعصاب-  بهترین داروی میگرن کهنه و درد شقیقه و سردردها- ضد نفخ معده- ضد ورم معده- ضد اخلاط مضر- ضد سرماخوردگی- ضد عطسه-ضداسهال- خلط آور- تب بر- خواب آور- اشتهاآور.

15. چای فلوس: (یک قاشق غذاخوری مغز فلوس) در یک قوری( دو لیوان آب سرد) و مقداری نبات.

خواص: طبیعت معتدل- پایین آورنده فشارخون- برفک دهان- ملین- مسهل قوی- ضد صفرا- ضد یبوستهای بد و مزمن- ضد تورم امعا و احشاء.

16. چای زعفران : ( یک قاشق مرباخوری کوبیده) دریک قوری(دو لیوان آب سرد) و مقداری نبات.

خواص: طبیعت گرم و خشک- مفرح- مقوی قلب- محرک قوای مغزی- نشاط آور- خنده آور- ضد پوسیدگی دندان- شستشو دهنده کلیه- مقوی معده- ضد سرفه- ضد حساسیت و خلط آور.

17. چای نعناع:(یک قاشق غذاخوری)دریک قوری(2 لیوان آب سرد) و مقداری نبات.

خواص: طبیعت معتدل و اندکی گرم- ضد اسهال و استفراغ- ضد نفخ معده- مقوی معده- خوشبوکننده دهان- آرام کننده روده ها- رفع خستگی- رفع ناراحتیهای کیسه صفرا- رفع ناراحتیهای ریوی- تنگی نفس- آسم و سیاه سرفه.

18. چای پونه :(یک قاشق مربا خوری)دریک قوری(2 لیوان آب سرد) و مقداری نبات.

خواص: طبیعت معتدل و اندکی گرم- ضد اسهال و استفراغ- ضد نفخ معده - مقوی معده- خوشبوکننده دهان- آرام کننده روده ها- رفع خستگی- رفع ناراحتیهای کیسه صفرا- رفع ناراحتیهای ریوی.

19. چای شلتوک برنج: (یک قاشق مربا خوری) دریک قوری(دو لیوان آب سرد) و مقداری نبات.

خواص: طبیعت گرم- سرشار از ویتامین- جلوگیری ازسفید شدن و ریزش موی سر- ضد یبوست مزمن-  برای خانمها ممنوع است.

20. چای گلپر:(یک قاشق مربا خوری) دریک قوری(2 لیوان آب سرد) و مقداری نبات.

خواص: طبیعت گرم و خشک- تقویت کننده عالی حافظه- ضد صرع قوی- ضد فراموشی- ضد انواع اسهال- تقویت قوه باء- ضد تنبلی معده- ضد جوش و دمل- اشتهاآور- کمک به هضم غذا.

21. چای زیره سیاه:(یک قاشق غذا خوری) در یک قوری(دو لیوان آب سرد) و مقداری نبات

خواص: طبیعت بسیار گرم- بالابرنده فشارخون- سوزاندن چربی اضافه- تصفیه خون- مقوی قلب و عروق- شستشو دهنده کلیه- ضد چاقی-کم کننده اشتها- ضد زردی پوست- ازدیاد شیرمادر-  ضد نفخ معده- مقوی معده- رفع ناراحتی های روده.

22. چای بادرنجبویه:(یک قاشق غذا خوری) دریک قوری(دو لیوان آب سرد) و مقداری نبات.

خواص: طبیعت خیلی گرم- در بعضی مزاجها بالابرنده قوی فشارخون- مقوی قلب و اعصاب- خون ساز- تقویت کننده سلولهای مغزی- فوق العاده آرامبخش- گیاه مورد علاقه حضرت علی(ع)- مقوی مغز- ضد صدای گوش- خواب آور-  نشاط آور- ضد بیماریهای کلیه- ضد خوابهای وحشتناک- ضد بوی دهان.

23. چای بهارنارنج: (یک قاشق غذا خوری) در یک قوری(دو لیوان آب سرد) و مقداری نبات.

خواص: طبیعت گرم- آرامبخش- تقویت کننده قلب و اعصاب- مفرح و نشاط آور- سردردهای عصبی-  اشتها آور.

24. چای هوفاریقون:(یک قاشق غذا خوری) دریک قوری(دو لیوان آب سرد) و مقداری نبات.

خواص: طبیعت گرم و خشک- مقوی قلب- دافع اخلاط فاسده  .

25. چای کوهی : (یک قاشق غذا خوری) دریک قوری(دو لیوان آب سرد) و مقداری نبات

خواص : طبیعت گرم- ضد آلرژی و حساسیت- مقوی اعصاب- آرامبخش- ضد اگزمای پوستی.

طرز تهیه چای سنتی

بعد از مخلوط کردن مواد فوق روی حرارت کم قرار دهید تا به نقطه جوش برسد سپس قوری را روی حرارت غیرمستقیم (کتری یا سماور) قرار داده، 15 دقیقه دم بکشد سپس صاف نموده ومصرف کنید .

1.هر چه بیشتر دم بکشد بهتراست.

2. بعد از دم کشیدن به مدت طولانی (چند روز) قابل مصرف است.

3. کتری یا قوری بایستی مسی یا روحی یا از جنس خنثی مثل پیرکس بوده باشد.

منبع   دکتر سید علی ابوالحبیبhttp://dr.abolhabib.com/fa/library/shenakht-tabaye2.html




تاریخ: پنج شنبه 25 اسفند 1390برچسب:لیست چای های سنتی ایرانی ,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

 

به نام خداوند جان و خرد
چرا شفايافتگان ؟
چون در طب سنتي ايران بيماران شفا مي يابند نه درمان ، حتماً مي پرسيد مگر اين دو تفاوت دارند؟ چه فرقي بين شفا و درمان وجود دارد ؟
امروزه واژه درمان در دنياي مدرن بيمار تر از بيماران است ، و طب مدرن خود نياز به درمان دارد ، چون هر رفتاري را درمان نام نهاده اند !
تجويز ترياک براي بيماران لاعلاج !
تجويز استامينوفن براي تومور مغزي ها!
شيمي درماني مخرب براي سرطاني ها !
آنتي بيوتيک براي سرماخوردگي ها !
دادن پماد براي سوريازيسي ها !
اينتر فرون براي ام اسي ها !
رژيم کامپيوتري براي چاق ها !
سم زدائي يک ساعته براي معتادان قهار !
........ آيا اين ها را بايد درمان ناميد ؟ آيا درمان انسانها همين ها است ؟ آيا با اين روشها درد درمان مي شود يا پنهان ؟
راستي معني درمان چيست ؟
اگر اينها درمان است ؟ چرا اين همه درد بي درمان هديه زندگي مدرن است ؟ چرا فرياد بيماران به آسمان مي رود ؟
بيائيم واژه ها را بشماريم :
- علامت درماني 
- درمان قطعي
- درمان کمکي
 - ........
امروز در طب مدرن به هر کدام از اين  درمانها چند نمره ميدهيد ؟ چند در صد بيماران مهم ،  درمان قطعي مي شوند ؟
بيمار به دنبال کدام درمان است ؟
آيا به بيمار مي گوئيم که درمان ما ، در کدام گروه است ؟
متفورمين براي ديابت
اتنولول براي فشارخون
لوتيروکسين براي تيروئيد
اينترفرون براي ام اس
نيتروگليسيرين براي قلب
ايندو متاسين براي آرتروز
کورتون براي لوپوس
کورتون براي روماتيسم مفصلي
کورتون براي آسم
انتي ميگرن براي ميگرن
شيمي درماني براي سرطان
انتي هيستامين براي الرژي
و.........
کداميک از اين داروها درمان کننده اند ؟
آيا هدف از علم طب همين است ؟
راستي بگزار بي پرده تر صحبت کنيم !
خدا از کداميک از اين درمانها راضي است ؟  کداميک از اين داروها بي عارضه است ؟
 بگذار مقايسه اي بکنيم .
 حال اگر :
گالگاه ، گزنه و قرقات را براي ديابت
چاي ترش ، گل گا وزبان و سير را براي فشارخون
سنبل طيب و تخم گشنيز را براي تيروئيد
استوخدوس ، بهارنارنج و هوفاريقون را براي ام اس  
 بيد مشک را براي قلب
پودر سنجد را براي آرتروز
گل بابونه و گل هميشه بهار را براي لوپوس
دارچين ، سياهدانه ، استوخدوس را براي روماتيسم
آويشن و گل بابونه را براي آسم
حجامت را براي ميگرن
اصلاح مزاج را براي سرطان
حجامت را براي آلرژي
و..........
بکار بريم ، چه اتفاقي مي افتد ؟ آيا اين داروها قوي تر است يا داروهاي مدرني که گفتيم ؟ کداميک پر عارضه است ؟
آها ! خدا کداميک را بيشتر براي انسان دوست دارد ؟
بيماران از کداميک راضي ترند ؟ بهتر بگويم با کداميک احساس امنيت مي کنند ؟
کداميک شفا ميدهد و کداميک حتي درمان هم نمي کند ؟
کداميک نعمت خداست و کداميک تحفه بشر است ؟ کداميک از جنس ما است ؟ کداميک با ما غريبه است ؟
کمي فکر کنيد ؟
آنگاه خواهيد فهميد منظور از شفا يافتگان طب سنتي ايران چيست ؟
7 سال در س خوانديم ومدرک  دکترا در طب مدرن گرفتيم ، به ما همان داروهاي شيميائي و مدرن را براي همان بيماراني که عرض کرديم آموزش دادند  ! حتي يک نفر از آن بيماران را هم درمان نکرديم !!!!.
اما:
با همان گياهان وروشهائي که ياد آور شديم در طب سنتي ايران ، همان بيماراني را که با داروهاي شيميائي درمان نکرديم ، با عنايت خدا و دست شفا بخش او شفا داديم  .
چون ما و گياه در طب سنتي بنده خدائيم . و خدا شفادهنده است .
که اين افتخار بزرگ را به ما هديه کرده است .تنها شفا دهنده اوست
 
بيماراني که در زير معرفي مي شوند تماماً با عنايت پروردگار، در کلينيک  طب سنتي دکتر حسن حاج طالبي با روشهاي درمان ايراني ، در طب سنتي اسلامي ايران ، درمان شده اند . البته بيماران بسيار زيادي هستند که مبتلا به بيماريهاي مختلف لاعلاج و صعب العلاجي بوده  که درمان شده اند، اما بخاطر حفظ اسرار بيمار نمي توان شرح حال آنان را منتشر کرد
 

شفايافتگان در طب سنتي ايران:

1-      درمان نازائي يک زوج جوان ( فرزندان طب سنتي ايران)

2-      درمان عفونت شديد مجراي اشکي

3-      نجات يک کودک از جراحي شکم

4-      نجات يک کودک از گانگرن شدن (سياه شدن ) پا

5-      درمان آکنه هاي شديد چرکي روي صورت يک خانم جوان ، با حجامت

6-      درمان عفونت شديد چشم يک کودک مبتلا به هرپس چشمي با حجامت

7-      درمان آلوپسي (کچلي ) آرآتا در موهاي سر يک خانم جوان با زالو درماني

8-      درمان زخم پاي ديابتي يک خانم با زالو درماني

9-      درمان يک دمل چرکي بزرگ روي بيني يک پسر جوان با زالو درماني

10- درمان فلج عصب صورتي (بلز)

11- درمان يک زخم تومورال ، مقاوم به درمان روي لب ، با زالو درماني

12- درمان سرطان خون يک کودک سه ساله با روشهاي درماني معجزه گر طب سنتي ايران

13- سي سال بدون درد ، تنها با يک بار زالو درماني ( نجات از جراحي کمر)

14- امروز با ويلچر ، فردا با دوچرخه ، يک پير مرد 60 ساله ( نجات از جراحي مهره هاي کمر )

15- درمان سي سال درد عصب ترجمينال يک خانم 65 ساله با يک بار زالو درماني

16- نجات کودک دو ساله از جراحي سنگ کليه

17- درمان اگزوفتالمي ( بيرون زدگي ) چشمها با زالو درماني

18- نجات از قطع دست با زالو درماني ( آقاي دکتر ، شما شاگرد خدا هستيد)

19-  نجات يک دانش آموزي که پونس خورده بود از جراحي شکم

  

به سایت http://www.iraniantherapy.comجهت دمان مراجعه کنید




ادامه مطلب...
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

خشکی چشم در اثر کار با رایانه


نگاه کردن به صفحه نمایشگر رایانه برای مدت زمان طولانی، برای سلامتی چشم ها مضر است و عوارضی دارد. این عوارض شامل قرمزی، سوزش و خشکی چشم هاست.


عوارض چشمی کامپیوتر

اگر شما دچار چنین مشکلاتی هستید، می توانید با عمل به توصیه های زیر، این عوارض چشمی را کم کنید تا کار کردن با کامپیوتر برای شما ناراحت کننده نباشد.

 

1- تغییراتی در نوع تغذیه خود به وجود آورید.

یکی از موثرترین راه ها برای بهبود خشکی چشم ها، افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا 3 است که در ماهی های چرب، تخم مرغ های دارای امگا 3 و گردو وجود دارد.

یا این که می توانید روزانه 2 گرم کپسول روغن ماهی مصرف کنید.

همچنین تحقیقات نشان داده است تخم کتان و روغن آن می توانند علائم خشکی چشم را کم کنند.

چند دقیقه بستن چشم ها در حین کار با کامپیوتر به طور چشمگیری علائم خشکی چشم را بهبود می دهد

2- در حین کار با کامپیوتر، مدتی هم به چشم های خود استراحت دهید.

هنگامی که به طور مداوم به صفحه مانیتور خیره می شوید، در هر یک ساعت، مدت 2 دقیقه استراحت کنید یعنی 2 دقیقه به پشتی صندلی خود تکیه دهید و چشم های خود را ببندید. این کار باعث می شود چشم های تان مرطوب شوند و کمتر احساس خشکی و سوزش کنید. به طور منظم، این کار را هر یک ساعت یک بار تکرار کنید تا به آن عادت نمایید. این کار به طور چشمگیری علائم خشکی چشم را بهبود می دهد.

 

قطره های اشک مصنوعی برای خشکی چشم

3- از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنید.

استفاده از اشک مصنوعی نیز راه حل موثر و مناسبی برای بهبود خشکی چشم است. این ماده را می توانید از داروخانه های معتبر تهیه کنید.

شما می توانید 4 تا 5 بار در روز از اشک مصنوعی استفاده کنید تا اثرات آن را بر چشم های خود ببینید.

از مصرف قطره های چشمی که بدون نسخه پزشک به فروش می رسند و گفته می شود که در رفع قرمزی چشم موثرند، خودداری کنید.

این قطره ها شاید قرمزی چشم را کم کنند، ولی خشکی آن را برطرف نمی کنند.

 

4- بعضی داروها باعث خشکی چشم می شوند.

برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی و فشار خون می تواند خشکی چشم ایجاد کنند. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا دارویی که در حال حاضر استفاده می کنید می تواند در ایجاد خشکی چشم شما موثر باشد یا نه؟

 

5- محیط کار خود را عوض کنید.

آیا هوای محیطی که شما در آن جا کار می کنید، خشک است؟

کمبود رطوبت در هوای محیط کار، باعث خشکی چشم می شود. برای حل این مشکل، یک دستگاه بخور در اتاق کار خود روشن کنید، خصوصاً در ماه های سرد سال که میزان رطوبت هوا کم می شود.

نیره ولدخانی

بخش تغذیه و سلامت تبیان




تاریخ: سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:خشکی چشم در اثر کار با رایانه,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

 

علت قرمزی چشم ها چیست؟


قرمزی چشم هنگامی رخ می‌دهد که عروق خونی در سطح چشم گشاد شوند و معمولا در اثر عفونت میکروبی یا حساسیت است.


قرمزی چشم

برخی از علل شایع قرمزی چشم‌ها شامل موارد زیر است:

- فشار آمدن به چشم به علت کار زیاد، مثل نگاه کردن طولانی مدت به مانیتور کامپیوتر

- سرفه شدید و مداوم

- عفونت چشم

- سرماخوردگی یا آلرژی (حساسیت)

- گلوکوم (آب ‌سیاه) حاد چشم

- خراش قرنیه که معمولا ناشی از گذاشتن طولانی‌مدت لنز یا وارد شدن شن یا گرد و غبار به چشم است.

- مشکلات خونریزی‌دهنده که اغلب ناشی از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون است.

 

قرمزی چشم در اثر التهاب ملتحمه

قرمزی چشم معمولا برای بیان ورم و التهاب ملتحمه چشم به کار می رود. ملتحمه، پرده شفافی است که زیر پلک ها و قسمت هایی از کره چشم را پوشانده است.

التهاب ملتحمه می تواند در اثر عفونت باکتریایی یا ویروسی و یا در اثر حساسیت (آلرژی) باشد.

این بیماری ممکن است منجر به احساس وجود جسم خارجی در یک یا هر دو چشم شود ، طوری که فرد احساس می کند قادر به بیرون آوردن آن نیست. همچنین زمانی که فرد از خواب بیدار می شود، ممکن است چشم وی پر از ترشحات باشد.

التهاب ملتحمه سبب می شود که عروق کره چشم در مقایسه با قبل بیشتر مشخص شوند و همین عامل سبب می شود که سفیدی چشم قرمز به نظر برسد

بروز التهاب علاوه بر ایجاد قرمزی، بر روی بینایی نیز گاهی تأثیر می گذارد.

اگر فردی دچار قرمزی چشم شود، با انجام اقدامات خاصی می تواند آن را برطرف نماید. ولی از آنجایی که قرمزی چشم می تواند مسری باشد، لذا باید هرچه سریع تر تحت درمان قرار گیرد. این درمان سریع به خصوص در سنین قبل از مدرسه که کودک می تواند به التهاب ملتحمه باکتریایی یا ویروسی مبتلا شود، بسیار مهم است.

 

نشانه ها

خارش و یا قرمزی در یک یا هر دو چشم ، تاری دید، حساسیت به نور، انواع ترشحات در یک یا هر دو چشم که در طی شب منجر به تشکیل دلمه در چشم ها می شود و نهایتا فرسودگی چشم.

 

دلایل

باکتری ها، ویروس ها و حساسیت می توانند منجر به بروز قرمزی چشم شوند، اما شایع ترین علت ویروس ها می باشند. گاهی اوقات نوزادان به علت باز نشدن کامل مجرای اشکی مبتلا به قرمزی چشم می شوند.

قرمزی چشم

در ورم ملتحمه ناشی از باکتری یا ویروس، یک یا هر دو چشم مبتلا می شوند. فرم باکتریایی و ویروسی می توانند با سرماخوردگی ارتباط داشته باشند و هر دو بسیار مسری هستند. این فرم ها معمولا در اطفال شایع تر هستند، اما بالغین نیز به همان نسبت می توانند مبتلا شوند.

در ورم ملتحمه ناشی از حساسیت یا آلرژی معمولا هر دو چشم مبتلا می شوند که به دلیل تماس با مواد حساسیت زا نظیر گرده گل ها ایجاد می شود. در پاسخ به مواد حساسیت زا، هیستامین در بدن ترشح می شود. آزاد شدن هیستامین در بدن می تواند منجر به بروز علائم حساسیت مانند قرمزی چشم ها شود. فرد مبتلا به قرمزی چشم ناشی از حساسیت ممکن دچار خارش شدید چشم ها ، خارش بدن ، عطسه و آبریزش بینی گردد. به علاوه ممکن است پلک ها تا حدی ورم کنند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود؟

قرمزی چشم، یک حساسیت تحریک کننده می باشد، اما در اکثر مواقع برای بینایی ضرری ندارد و به ندرت نیاز به درمان فوری و شدید پیدا می کند. ولی از آنجایی که این بیماری می تواند تا دو هفته بعد از شروع علائم مسری باشد، لذا تشخیص و درمان به موقع بسیار مهم می باشد.

کودکان مبتلا به ورم ملتحمه باکتریایی باید تا شروع درمان، از سایر کودکان دور نگه داشته شوند، اما فرم ویروسی تنها تا چند روز مسری است.

گاهی اوقات ورم ملتحمه سبب بروز عوارضی در قرنیه می شود که نیاز به درمان فوری دارد.

 

تشخیص

برای تشخیص عامل بیماری، ممکن است پزشک از ترشحات چشم بیمار نمونه ای تهیه کند و به آزمایشگاه بفرستد. اگر بیمار کودکی باشد که مرتبا دچار قرمزی چشم می شود، باید از نظر وجود انسداد در مجاری اشکی، توسط پزشک مورد معاینه قرار بگیرد.

 

درمان

اگر عفونت باکتریایی وجود داشته باشد، باید از قطره های آنتی بیوتیکی استفاده کرد تا هر چه سریع تر عفونت درمان شود. برای پیشگیری از عود عفونت، باید دوره درمان به طور کامل طی شود. معمولا عفونت های ویروسی به خودی خود در طی یک هفته درمان می شوند.

اگر فرم حساسیتی وجود داشته باشد، ممکن است از انواع قطره های چشمی جهت درمان استفاده شود که شامل آنتی هیستامین ها، کورتون ها و قطره های ضدالتهابی می باشند.

البته تمامی این درمان ها باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شوند و از انجام خودسرانه آنها پرهیز نمود.

 

پیشگیری از انتقال عفونت

رعایت نکات بهداشتی بهترین راه کنترل قرمزی چشم است. زمانی که عفونت تشخیص داده شد باید اقدامات ذیل انجام شود:

* هرگز با دست خود چشم هایتان را نمالید.

* هر زمان که ممکن است و به صورت مکرر دست های خود را بشویید.

* هر روز حوله ها و لباس های خود را بشویید و اجازه ندهید فرد دیگری از آن ها استفاده کند.

* وسایل آرایشی چشم خود را دور بیندازید و هرگز به دیگران اجازه ندهید از وسایلی که با چشم های شما تماس داشته اند، استفاده کنند.

* اگر از لنز چشمی استفاه می کنید، به توصیه های پزشک خود در ارتباط با نحوه محافظت از لنزهای چشم عمل نمایید.

* اگر کودک تان مبتلا به قرمزی چشم است و یا قرمزی چشم در مدرسه آنها شیوع پیدا کرده است، از تماس او با سایرین ممانعت کنید. بسیاری از مدارس، کودکان مبتلا را به خانه می فرستند.

* نوزادان بسیار مستعد ابتلا به عفونت های چشمی باکتریایی موجود در کانال زایمان هستند. این باکتری ها در بدن مادر هیچ گونه علامتی ایجاد نمی کنند. گاهی اوقات این باکتری ها در نوزادان منجر به بروز عفونت های چشمی بسیار شدید می شوند که نیاز به درمان فوری دارند. وجود همین اختلال سبب شده است که بلافاصله بعد از تولد از قطره های آنتی بیوتیکی چشمی نظیر اریترومایسین استفاده شود.

 

درمان خانگی

شما می توانید با استفاده از کمپرس گرم بر روی چشم مبتلا از شدت علائم آن بکاهید. بدین منظور از یک پارچه تمیز استفاده نموده و آن را بعد از قرار دادن در آب ولرم و فشردن، به آرامی بر روی چشم های خود قرار دهید.

در موارد حساسیتی، از مالیدن چشم هایتان خودداری ممانعت کنید، زیرا سبب رها شدن بیشتر هیستامین خواهد شد. در عوض می توانید از کمپرس سرد برای تسکین علائم استفاده نمایید. در این موارد از قطره های چشمی آنتی هیستامین و منقبض کننده های عروقی استفاده کنید.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش تغذیه و سلامت تبیان




تاریخ: سه شنبه 16 اسفند 1390برچسب:علت قرمزی چشم ها چیست؟,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی

 

 

15 علامت سرطان که مردان نادیده می‌گیرند

 
مراقبت معمول پیشگیرانه می‌تواند سرطان و سایر بیماری‌ها را در مراحل اولیه کشف کند، یعنی در زمانی که گزینه‌های بیشتری برای درمان و بخت بیشتری برای علاج وجود دارد. اما برخی از مردان به جز به خاطر زنان‌شان به دکتر نمی‌روند. در اغلب موارد زنان هستند که به مردان فشار می‌آورند تا برای چکاپ از لحاظ سرطان به دکتر مراجعه کنند.
 
کارشناسان می‌گویند مردان می‌توانند با هشیار بودن در مورد برخی از علائم سرطان که بیانگر نیاز فوری به مراجعه به دکتر است، به خود نفع بسیاری برسانند.
برخی از این علائم سرطان در مردان اختصاصی هستند. این علائم بخش‌های معین بدن را در برمی‌گیرند و ممکن است به طور مستقیم به امکان وجود سرطان اشاره کنند. برخی دیگر از علائم مبهم‌تر هستند. برای مثال دردی که در بخشی از بدن احساس می‌شود، ممکن است علل گوناگونی داشته باشد. اما حتی در مورد این علائم نباید بدون مراجعه به دکتر احتمال سرطان را مد نظر قرار ندهید.
 
1- توده پستانی
اگر مانند اغلب مردان باشید، شاید هرگز به این فکر نیفتاده باشید که مردان هم ممکن است سرطان پستان بگیرند.
سرطان پستان مردان شایع نیست، ولی ممکن است بروز کند. هر توده جدیدی در ناحیه پستان در مرد نیاز به بررسی بوسیله پزشک دارد. این نشانه‌ها نیز که چه در زنان و چه در مردان باید از لحاظ احتمال سرطان پستان مورد توجه قرار گیرد، اشاره کرده است:
 
* کشیدگی یا فرورفتگی پوست پستان.
* به داخل کشیده شدن نوک پستان.
* قرمزی یا پوسته‌ریزی نوک پستان یا پوست پستان.
* خروج مایع از نوک پستان.
در صورتی که با این نشانه‌ها پزشک مراجعه کنید، پزشک علاوه بر گرفتن سابقه دقیق و معاینه جسمی، ممکن است برای شما ماموگرافی، نمونه‌برداری بافتی، یا آزمایش‌های دیگر را تجویز کند.
 
2- درد
در هر سنی افراد ممکن است به دردهای مبهم یا حاد مبتلا شوند. اما درد حتی دردی مبهم ممکن است نشانه اولیه برخی سرطان‌ها باشد؛ البته در اغلب موارد احساس درد ناشی از سرطان نیست.
هر دردی که طول بکشد باید بوسیله پزشک مورد بررسی قرار گیرد. پزشک با توجه به شرح حال بیمار تصمیم خواهد گرفت که آیا آزمایش‌های بیشتری مورد نیاز است یا نه، و چه نوع آزمایشی لازم است. حتی اگر سرطانی وجود نداشته باشد، شما از رفتن به نزد پزشک سود خواهید برد. پزشک می‌تواند با بررسی شما می‌تواند به شما کمک کند دریابید چه عاملی باعث درد شما شده است و برای تسکین دادن آن چه کار می‌شود کرد.
 
3- تغییرات در بیضه
سرطان بیضه اغلب در مردان در سنین 20 تا 39 رخ می‌دهد. انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند بیضه مردان به عنوان بخشی روتین از چکاپ سرطان بوسیله پزشک معاینه شود. و برخی از پزشکان معاینه ماهانه بیضه بوسیله خود فرد را توصیه می‌کنند.
هر تغییری در اندازه بیضه چه بزرگ شدن و چه تحلیل‌رفتن و کوچک شدن باید مورد بررسی قرار گیرد. همچنین تورم یا وجود توده در بیضه را نباید نادیده گرفت. و بالاخره احساس سنگینی در کیسه بیضه (اسکروتوم) باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از سرطان‌های بیضه بسیار سریع رشد می‌‌کنند. بنابراین کشف زودرس آنها حیاتی است. اگر توده سختی در بیضه‌تان احساس کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید.
 
پزشک شما معاینه بیضه انجام خواهد داد و وضع کلی سلامتی‌تان را ارزیابی خواهد کرد. اگر پزشک مشکوک به سرطان باشد، ممکن است آزمایش‌های خونی تجویز کند. همچنین بررسی بیضه با سونوگرافی ممکن است انجام شود. در نهایت ممکن است پزشک تصمیم بگیرد از نمونه‌ای از بافت بیضه را بردارد تا از لحاظ وجود سرطان مورد آزمایش میکروسکوپی قرار گیرد.
 
4- تغییرات در گره‌های لنفاوی
اگر متوجه توده یا تورمی در گره‌های لنفاوی زیر بغل یا گردن- یا هر جای دیگر بدن‌تان شدید- باید به آن توجه کنید.
در صورتی که گره لنفاوی به طور پیشرونده‌ای بزرگتر شود، و بزرگی آن بیش از یک ماه ادامه پیدا کند، باید به پزشک مراجعه کنید.
پزشک به معاینه شما خواهد پرداخت و بیماری‌هایی را که می‌توانند باعث بزرگی گره لنفاوی شوند،‌از جمله عفونت‌ها را بررسی خواهد کرد. اگر عفونتی یافت نشود، معمولا پزشک دستور نمونه‌برداری از گره لنفاوی را می‌دهد.
 
5- تب
اگر تبی دارید که علت آن مشخص نیست، ممکن است سرطان عامل آن باشد. تب همچنین علامت ذات‌الریه یا برخی از بیماری‌های دیگر هم می‌تواند باشد که نیاز به درمان دارند.
اغلب سرطان‌ها در زمانی در سیر خود باعث ایجاد تب می‌شود. اغلب تب در سرطان هنگامی رخ می‌دهد که سرطان از محل اصلی خود انتشار پیدا کرده و به بخش دیگری از بدن تهاجم کرده است. اما تب همچنین ممکن است نشانه اولیه سرطان‌های خونی مانند لنفوم و لوسمی باشد.
بهترین کار این است که تبی را که علت آن مشخص نیست را نادیده نگیرید و به پزشک مراجعه کنید. پزشک با معاینه و تجویز آزمایش‌ها علت تب را خواهد یافت و درمان‌های لازم را انجام خواهد داد.
 
6- کاهش وزن غیرمنتظره
کاهش وزن غیرمنتظره و بی‌دلیل باید مورد توجه قرار گیرد. اغلب ما به سادگی وزن کم نمی‌کنیم. البته وقتی از کاهش وزن به عنوان نشانه سرطان صحبت می‌کنیم، منظومان چند کیلو کاهش وزن به علت افزایش فعالیت جسمی یا کم غذا خوردن به علت گرفتاری‌های شغلی نیست. اگر مردی بیش از 10 درصد وزن بدنش را در مدت کوتاهی در حد چند هفته از دست بدهد، زمان مراجعه به دکتر فرا رسیده است.
 
پزشک شما معاینه جسمی عمومی از شما انجام خواهد، پرسش‌هایی در مورد رژیم غذایی و برنامه ورزشی‌تان و نیز وجود سایر علائم خواهد کرد. پزشک بر اساس اطلاعات به دست آمده آزمایش‌های لازم را تجویز خواهد کرد.
 
7- درد شکمی و افسردگی
هر مردی که درد شکمی دارد و احساس افسردگی هم می‌کند باید مورد چکاپ قرار گیرد. متخصصان رابطه‌ای میان سرطان لوزالمعده و افسردگی یافته‌اند.
سایر علائم سرطان لوزالمعده شامل زردی یا تغییر رنگ مدفوع اغلب به رنگ خاکستری است.
پزشک شما معاینه جسمی کاملی از شما خواهد کرد و سابقه پزشکی شما را خواهد گرفت. سپس ممکن است رادیوگرافی قفسه‌سینه، سی‌تی‌اسکن یا MRI یا سایر آزمون‌های تشخیصی را تجویز کند.
 
8 - خستگی
خستگی یک علامت مبهم دیگر است که ممکن است در مردان به سرطان مربوط باشد. البته بسیاری از مشکلات دیگر هم می‌تواند باعث خستگی شود. خستگی نیز مانند تب هنگامی رخ می‌دهد که سرطان گسترش پیدا کرده باشد. اما در برخی از سرطان‌ها مانند سرطان خون یا لوسمی یا برخی از سرطان‌های معده یا روده بزرگ ممکن است در همان ابتدای بیماری بروز کند.
اگر احساس خستگی شدید دارید و با استراحت بهتر نمی‌شوید، به دکترتان مراجعه کنید. پزشک ضمن معاینه شما وجود سایر علائم را هم جستجو خواهد کرد تا علت خستگی شما پیدا کند و درمان آن را تجویز کند.
 
9 - سرفه مداوم
سرفه‌ علامت شایعی در سرماخوردگی، آنفلوآنزا و آلرژی‌ها است و همچنین سرفه ممکن است عارضه جانبی برخی از داروها باشد. اما هر سرفه‌ طولانی مدتی- یعنی سرفه‌ای که بیش از سه تا چهار هفته طول بکشد- را نباید نادیده گرفت و برای بررسی آن باید به پزشک مراجعه کرد. سرفه طولانی مدت علاوه بر سرطان ممکن است نشانه بیمار‌یهای دیگری مانند برونشیت مزمن یا بازگشت محتویات اسیدی معده به مری (ریفلاکس) باشد.
پزشک شما سابقه پزشکی شما را خواهد گرفت، گلوی شما را معاینه خواهد، کارکرد ریه‌تان را بررسی خواهد کرد و به خصوص اگر سیگاری باشید، ممکن است رادیوگرافی قفسه سینه را هم تجویز کند. هنگامی علت سرفه مشخص شد، پزشک یک طرح درمانی برای شما تعیین خواهد کرد.
 
10 - اشکال در بلع
برخی از مردان از اشکال در بلع شکایت می‌کنند. آنها در طول زمان ممکن است با تغییردادن رژیم غذایی‌شان و مصرف مواد غذایی نرم‌تر و مایع سعی کنند بر این مشکل غلبه کنند مثلا سوپ بخورند. اما اشکال در بلع می‌تواند نشانه سرطان‌های گوارش از جمله سرطان مری باشد.
اگر در بلعیدن غذا مشکل دارید، به پزشک‌تان اطلاع بدهید. پزشک پس از گرفتن شرح حال و سابقه پزشکی شما ممکن است رادیوگرافی قفسه سینه تجویز کند. پزشک‌تان همچنین ممکن است شما را به متخصص گوارش ارجاع دهد تا با آندوسکوپی فوقانی مری و بخش بالایی دستگاه گوارش‌تان مورد بررسی قرار گیرد.
 
11- تغییرات پوست
شما نه تنها باید از تغییرات در خال‌های‌تان آگاه باشید (که نشانه شناخته‌شده سرطان پوست بالقوه است) بلکه هر تغییر در رنگ پوست را باید مورد توجه قرار دهید.
همچنین ایجاد زخم و خونریزی ناگهانی از پوست هم و پوسته‌ریزی شدید هم باید بوسیله پزشک مورد بررسی قرار گیرد. مشکل است گفت تا چه مدت باید صبر کرد و به مشاهده تغییرات پوست ادامه داد و سپس به پزشک مراجعه کرد، اما اغلب کارشناسان می‌گویند بیشتر از چند هفته نباید منتظر بمانید.
پزشک از شما شرح حال دقیقی خواهد گرفت و معاینه جسمی دقیقی انجام خواهد داد. همچنین ممکن است برای رد کردن احتمال سرطان نمونه‌برداری بافتی از پوست را تجویز کند.
 
12- ظهور خون در جاهای غیرمعمول
اگر در بخشی از بدن‌تان که به طور معمول خونریزی نمی‌کند، خون مشاهده کنید، باید به پزشک‌تان مراجعه کنید. اگر شروع به سرفه کردن و بالا آوردن خلط خونی کنید، خون در مدفوع‌تان ظاهر شود یا ادرارتان خونی باشد، مراجعه به پزشک لازم است.
 
توجه داشته باشید که نسبت دادن وجود خون در مدفوع به بواسیر (هموروئید) اشتباه است، این خونریزی ممکن است نشانه سرطان روده بزرگ باشد.
پزشک شما در مورد علائم‌تان سوال خواهد کرد. ممکن است آزمایش‌هایی مانند کولونوسکوپی (آندوسکوپی روده بزرگی با استفاده از یک لوله انعطاف‌پذیر که بر سر آن دوربینی نصب شده است) را توصیه کند. هدف کولونوسکوپی یافتن نشانه‌های سرطان یا ضایعات پیش‌سرطانی (که ممکن است بعدها به سرطان تبدیل شوند) و نیز هر ضایعه دیگری باشد که باعث خونریزی شده است.
 
13- تغییرات دهان
اگر سیگار می‌کشید یا توتون می‌جوید، به خصوص باید در مورد بروز لکه‌های سفید درون دهان یا نقاط سفید رنگ روی زبان‌تان هشیار باشید. این تغییر ممکن است بیانگر بروز "لوکوپلاکیا"، یک ضایعه پیش‌سرطانی که ممکن است در نتیجه تحریک شدن مداوم پوشش دهان و زبان رخ دهد- باشد. این عارضه ممکن است در نهایت به سرطان دهان تبدیل شود.
 
این تغییرات را باید به پزشک یا دندانپزشک‌تان اطلاع دهید. پزشک یا دندانپزشک پس از پرسیدن سوابق پزشکی و معاینه تغییرات، تصمیم خواهد گرفت چه کارهای دیگری لازم است انجام شود.
 
14- مشکلات ادراری
با افزایش سن مردان، دچار شدن به مشکلات ادراری شیوع بیشتری پیدا می‌کند. مردان ممکن است تکرر ادرار، احساس فوریت برای ادرار کردن و احساس باقی‌ماندن ادرار در مثانه و تخلیه نشدن کامل آن شکایت داشته باشند. هر مردی با افزایش سن ممکن است به این مشکلات دچار شود. اما توجه داشته باشید که این علائم ممکن است به علت سرطان نیز بروز کند، به خصوص اگر این علائم روز به روز بدتر شوند.
پزشک برای بررسی اندازه پروستات معاینه انگشتی از راه مقعد انجام خواهد داد. پروستات با افزایش سن مردان بزرگ می‌شود. این بزرگ شدن به علت یک عارضه خوش‌خیم و غیرسرطانی به نام "هیپرپلازی خوش‌خیم پروستات" یا BPH است.
 
پزشک شما ممکن است آزمایش خون برای اندازه‌گیری آنتی‌ژن اختصاصی پروستات یا PSA را تجویز کند. PSA پروتئینی است که بوسیله غده پروستات تولید می‌شود. این آزمایش برای کمک به تعیین امکان وجود سرطان پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر دکترتان در معاینه متوجه ناهنجاری‌های پروستات شود یا اگر میزان PSA از حد طبیعی بالاتر باشد، شما را به یک متخصص مجاری ادراری- تناسلی (اورولوژیست) ارجاع می‌دهد و ممکن است نمونه‌برداری بافتی از پروستات را تجویز کند.
 
15 - سوء‌هاضمه
بسیاری از مردان، به خصوص با در سنین بالاتر هنگامی که دچار سوء‌هاضمه می‌شوند، به خصوص اگر در خوردن و نوشیدن افراط کرده باشند، فکر می‌کنند دچار "حمله قلبی" شده‌اند. اما سوء‌هاضمه مداوم همچنین ممکن است نشانه سرطان مری،گلو یا معده باشد و باید به پزشک اطلاع داده شود.
 
 
پزشک شما از سوابق پزشکی‌تان سوال خواهد کرد و پرسش‌هایی درباره دوره‌های سوء‌هاضمه خواهد کرد. بر اساس شرح حال شما و پاسخ‌های‌تان به این پرسش‌ها پزشک در مورد آزمایش‌های لازم و نحوه درمان تصمیم خواهد گرفت

 




تاریخ: یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:15 علامت سرطان که مردان نادیده می‌گیرند,
ارسال توسط علیرضا مرادی , عشق خدائی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی